Tuesday, August 15, 2017

Muhyiddin: Orang Pagoh sedar Umno sudah di penghujung

Annabelle Lee
Menafikan majoriti pengundi Pagoh sudah bersedia melupakan dirinya, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebaliknya mendakwa, mereka sedar bahawa masa depan Umno di situ dan Johor secara amnya sudah hampir sampai ke penghujung.

Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu berkata jika BN mendakwa pengundi di kawasan yang diwakilinya selama tujuh penggal itu boleh move on, mereka juga boleh move up.

"Banyak petanda menunjukkan rakyat Pagoh dan Johor sudah mengetahui situasi sebenar, iaitu nasib dan masa depan parti itu sudah sampai hampir-hampir ke penghujung," katanya kepada media di Ibu Pejabat BERSATU di Petaling Jaya hari ini.

Untuk rekod Muhyiddin mula menjadi anggota parlimen Pagoh pada 1978 dan memenanginya dengan 15,610 undi.

Beliau mengekalkan kerusi itu pada 1982, 1995, 1999, 2004, 2008 dan 2013 dengan setiap satu memperoleh majoriti lebih daripada 10,000.
Muhyiddin yang pernah menjadi menteri besar ke-13 Johor antara Ogos 1986 hingga Mei 1995 berkata demikian selepas mengumumkan penubuhan sekretariat pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN) sebagai persediaan gabungan itu memberi saingan kepada BN pada pilihan raya umum akan datang.

Pada 12 Ogos lalu Pengerusi Umno Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin meminta Umno Pagoh jangan dibelenggu nostalgia kepimpinan Muhyiddin.

Menurut menteri besar ke-15 Johor itu negeri berkenaan beruntung kerana gelora di Pagoh tidak melarat dan membawa kepada keretakan Umno di ‎negeri berkenaan.

"Krisis yang melanda (Umno) Pagoh tidak merebak. Ia hanya sementara dan telah reda. Kita tidak melihat berulangnya kelumpuhan seperti Umno di Permatang Pauh 20 tahun dahulu," katanya.

Mohamed Khaled berkata, Umno Pagoh mesti beralih ke fasa baru dan merencanakan kemenangan pada pilihan raya umum akan datang.

Kata Muhyiddin kenyataan dibuat Mohamed Khaled menunjukkan Umno Johor kini cukup cemas dengan perkembangan HARAPAN, manakala menteri besar itu pula terdesak kerana mendapati kedudukannya terancam.

"Kenyataan menteri besar yang mengatakan tak mahu Johor menjadi seperti Pulau Pinang dibuat gara-gara beliau panik.

"Kecenderungan sekarang (di Johor) ialah sokongan rakyat kepada HARAPAN kian meningkat.

"Matlamat HARAPAN ialah, satu daripada negeri yang boleh ditawan ialah Johor," katanya.

[Baca berita penuh]

Read more at https://www.malaysiakini.com/news/391936#kq8a0WFv2DkZr30S.99

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-