Wednesday, February 14, 2018

Ketirisan tidak serius: Timbalan Menteri

SITI SAFA MOHD NOR
14 FEBRUARI 2018

Tajuddin menandatangani plat perasmian bangunan baru PPK Kampung Gajah.

PASIR SALAK - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak menolak mungkin berlaku ketirisan di dalam peruntukan geran bantuan petani namun perkara itu masih ditahap tidak serius.

Timbalan Menterinya Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, tuduhan yang dibuat oleh pihak berkenaan itu dilakukan tanpa bukti yang spesifik.

"Kita tidak menolak kemungkinan ketirisan itu ada tapi tidak serius.

"Tambahan pula tuduhan yang dibuat tanpa bukti kes yang spesifik namun jika benar ia berlaku tindakan akan diambil," katanya ketika ditemui semasa Majlis perasmian karnival Peladang Jaya-Gegar Peladang Di perkarangan pejabat Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) kampung Gajah, di sini, hari ini.

Tajuddin berkata demikian bagi mengulas laporan akhbar yang mengatakan terdapat ketirisan dalam peruntukan geran bantuan petani mencecah jutaan ringgit setiap tahun berikutan segelintir kontraktor dikesan menaikkan harga barangan pertanian sebanyak 30 peratus untuk dibekalkan kepada petani yang layak menerima bantuan berkenaan.

Sementara itu, Tajuddin berkata, kerajaan sentiasa komited untuk membantu petani termasuklah menyediakan pelbagai kemudahan.

"Pelbagai kemudahan yang sudah disediakan termasuklah bantuan kewangan, bimbingan, khidmat nasihat dan sebagainya.

"Malahan saya yakin kerajaan sedia menambah bantuan yang ada bagi membantu golongan petani ini," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-