Wednesday, May 23, 2018

1MDB muflis, tak mampu bayar hutang - Guan Eng

MyMetro
Utama
Ooi Tee Ching dan Hazwan Faisal Mohamad
LIM Guan Eng ketika sidang media selepas pertemuan bersama Ahli Lembaga 1MDB dan Arul Kanda di Putrajaya.  FOTO Mohd Fadli Hamzah

1MALAYSIA Development Bhd (1MDB) mengesahkan mereka sudah muflis dan tidak mampu membayar hutangnya.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, perkara itu dinyatakan sendiri oleh Pengarah 1MDB kepadanya ketika sesi perjumpaan hari ini.

Pada perjumpaan itu, Guan Eng bersama tiga Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Datuk Siti Zauyah Md Desa, Datuk Ahmad Badri Mohd Zahir dan Datuk Asri Hamidon berjumpa dengan dua ahli Lembaga Pengarah 1MDB, Datuk Norazman Ayob dan Datuk Kamal Mohd Ali.

Selain itu, Menteri Kewangan turut mengadakan perjumpaan dengan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy yang ditemani bekas Ketua Pegawai Kewangannya (CFO), Azmi Tahir dan bekas Penasihat Undang-undangnya, Ivan Chen.

Guan Eng berkata, tujuan perjumpaan itu adalah untuk mengetahui status kewangan 1MDB terutama keupayaan syarikat itu membayar semula hutangnya.

“Kedua-dua pengarah 1MDB mengesahkan bahawa 1MDB sudah muflis dan tidak mampu membayar hutang mereka.

“Bekas CFO, Azmi telah menulis kepada Kementerian pada Mac lalu menyatakan yang 1MDB tidak mampu melangsaikan faedah yang akan berakhir pada April dan Mei ini.

“Bagaimanapun, ketika ditanyakan perkara ini kepada Arul, beliau mengatakan sedang bercuti sehingga tamat kontraknya pada Jun ini. Justeru beliau mendakwa tidak tahu menahu menganai kedudukan kewangan syarikat,” katanya pada sidang media di pejabat kementerian di Putrajaya, hari ini.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 23 Mei 2018 @ 7:11 PM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-