Thursday, August 23, 2018

Kit Siang ibarat singa jadi anjing suruhan, kata MCA


Senator Datuk Seri Ti Lian Ker mempersoalkan sikap membisu veteran DAP Lim Kit Siang terhadap beberapa keputusan kontroversi yang dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan Pakatan Harapan.

Menurut Ti yang adalah jurucakap publisiti MCA, Lim dan wakil rakyat DAP sebelum ini "mengaum seperti singa" berhubung isu-isu seperti Proton dan Khazanah tetapi kini telah bertukar menjadi "anjing suruhan".

Ti merujuk kepada artikel 2012 di blog Lim yang ditulis oleh dermawan Koon Yew Yin, yang berkata "Proton adalah harga patriotik tanpa otak" dan bahawa penubuhan Proton Nasional Bhd pada tahun 1983 adalah "kesilapan yang mahal".

"Walaupun terdapat rungutan dan rasa tidak puas hati, DAP yang sering mengaum seperti singa sekarang hanya mampu berbisik tentang kesalahan jelas dan ketidakpatuhan terhadap apa yang pernah mereka perjuangkan.

"Di mana suara Kit Siang hari ini ketika Mahathir berikrar akan meneruskan projek kereta nasional ketiga?" soal Ti dalam satu kenyataan hari ini.

Ti mendakwa Kit Siang juga membungkam ketika anaknya, bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang kemudiannya dijadikan menteri kewangan berdepan dengan tuduhan rasuah.

Katanya, ahli parlimen Iskander Puteri itu, juga tidak menimbulkan semula janji yang dibuat oleh HARAPAN sebelum pilihan raya umum ke-14 bahawa mereka akan menyokong penubuhan sebuah suruhanjaya untuk menyiasat semua tuduhan terhadap Mahathir semasa menjadi perdana menteri.

Ini, kata Ti, termasuk dakwaan pembabitan Dr Mahathir dalam skandal forex 1990, yang mengakibatkan kerugian oleh Bank Negara hasil dagangan pertukaran asing lebih dua dekad lalu.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-