Thursday, February 14, 2019

Azmin: Bekas wakil rakyat Umno sudah bertaubat

Soo Wern Jun
-February 14, 2019 1:00 AM

Azmin Ali, timbalan presiden PKR

HULU LANGAT: Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali hari ini menepis kritikan terhadap penyertaan 7 bekas ahli Parlimen Umno ke dalam PPBM, mengatakan wakil-wakil rakyat itu sudah menyesal.

Azmin menghormati kritikan daripada beberapa pemimpin DAP, tetapi berkata manusia tidak lari dari membuat kesilapan.

“Mereka sudah bertaubat. Orang akan buat silap. Tetapi seperti yang saya sebut tadi, mereka pertama sekali perlu tunjukkan komitmen kepada Pakatan Harapan.

“Mereka mula sedar Umno bukan parti yang boleh menjamin masa depan. Parti itu masih memainkan isu-isu perkauman, jadi ahli-ahli Parlimen ini merasakan itu bukan cara untuk maju.

“Kita boleh terima mana-mana individu yang sedia menerima perjuangan PH,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat tertutup bersama ketua bahagian dan ahli-ahli PKR Hulu Langat malam tadi.

Azmin berkata ahli Parlimen di luar kelompok PH tidak dibenarkan masuk gabungan itu secara beramai-ramai, seperti yang dijelaskan oleh Pengerusi Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Mereka mesti tinggalkan parti mereka dan mereka mesti faham dan hargai perjuangan PH.

“Mereka mesti yakin dengan ideologi dan idealisme PH. Mereka mesti terima dasar-dasar PH sebelum kita terima mereka.

“Apa yang diberitahu kepada saya, mereka sudah tinggalkan Umno beberapa bulan lalu. Mereka sudah tunjukkan komitmen kepada perjuangan PH untuk PPBM terima mereka,” katanya.

Beliau mengingatkan ramai pemimpin tertinggi dalam PH daripada Umno, mengatakan apa yang lagi penting sekarang adalah PH bertambah kuat dan mendapat sokongan.

“Ahli-ahli baru ini bertanggungjawab untuk turun ke bawah, yakinkan ahli Umno supaya tinggalkan parti kerana parti mereka sangat busuk dan rasuah begitu endemik.

“Mereka mesti sokong agenda reformasi. Itulah peranan ahli-ahli Parlimen itu. Saya undang mereka ke sini untuk bantu kempen pilihan raya,” katanya.

Semalam, Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad meraikan kemasukan 7 bekas ahli Parlimen Umno ke partinya.

Mereka adalah Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya, Datuk Seri Hamzah Zainuddin (Larut), Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (Tanah Merah), Datuk Mohamad Fasiah Mohd Fakeh (Sabak Bernam), Datuk Rosol Wahid (Hulu Terengganu), Datuk Abdul Latiff Ahmad (Mersing) dan Datuk Mas Ermieyati Samsudin (Tanah Merah).

Mereka memohon menyertai PPBM pada Disember lalu.

Kemasukan mereka bagaimanapun dikritik beberapa pemimpin DAP, termasuk Setiasusaha Agung Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh, Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh dan Adun Sungai Pelek Ronnie Liu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-