Wednesday, February 13, 2019

Nik Abduh pertahan diri - ‘ayah pun pernah bohong’

N Faizal Ghazali
Diterbitkan Hari ini 7:41 malam 


Anggota parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abuh Nik Abdul Aziz mempertahankan tindakan beliau menafikan kesahihan suaranya dalam audio PAS menerima dana daripada Umno itu adalah langkah yang tepat.

Katanya, dalam soal menjaga kerahsiaan parti perkara itu juga pernah diamalkan oleh ayahnya, allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika memimpin PAS.

"Ia hanya soal kerahsiaan dan bila kita berada dalam parti besar apatah lagi parti Islam, maka soal kerahsiaan itu adalah sesuatu yang valid, ada ilmunya dalam agama. Banyak contoh-contohnya.

"Saya buat contoh yang dekat kita di Kelantan ini ialah dalam isu baiah, taklid talak (isteri) terhadap wakil rakyat PAS di Kelantan. Apabila dokumen itu tular, almarhum tok guru Nik Aziz ditanya dan dia menafikan sekeras-kerasnya.

"Maknanya kalau nak kata bohong pun bohonglah, tapi ia bab kerahsiaan. Dia menjaga rahsia wujudnya baiah itu walaupun dah bocor sampai ke mati," katanya kepada media di Kota Bharu, hari ini.
Allahyarham Nik Abdul Aziz, bekas mursyidul am PAS dan menteri besar Kelantan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu penafiannya terhadap rakaman audio penerimaan dana daripada Umno melibatkan pimpinan PAS yang tersebar sebelum ini.

Bagaimanapun PAS semalam mengesahkan Nik Abduh mengakui kesahihan audio itu mengandungi suaranya.

[Berita lanjut menyusul]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-