Sunday, May 19, 2019

Hasil jual aset tak beri impak besar kepada FDI: Dr Aznan

Oleh Siti Fatimah Ishak
sitifatimah 
19/05/2019

'Menteri kena telus, jual aset memang mudah, nak dapat susah'


BANGI, 14 Ramadan 1440H, Ahad – Dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa kemasukan pelaburan asing langsung (FDI) tertinggi dalam sejarah negara pada suku pertama tahun ini, bukanlah suatu yang perlu dibanggakan, kata Penasihat Syariah Kewangan, Dr Aznan Hasan.

“Mulanya ingin menyatakan kesyukuran. Namun setelah membaca report 1st quarter 2019, Bank Negara Malaysia (BNM), rupanya pertambahan FDI tersebut adalah hasil daripada pelupusan equiti pegangan di dalam beberapa aset yang disempurnakan di dalam suku pertama 2019.

“Antaranya pertama, FDI daripada Jepun iaitu penjualan Khazanah terhadap pemilikannya di dalam IHH). Kedua, FDI daripada Austria (pembelian OMV (dari Austria) 50 peratus kepentingan saham dalam Sapura Upstream Sdn Bhd). PNB mempunyai 40 peratus ‘kepentingan’ di dalam Sapura Energy Berhad),” katanya.

Semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 4.5 peratus bagi suku pertama tahun ini menunjukkan daya tahan ekonomi Malaysia yang tinggi, semasa negara berhadapan dengan ketidaktentuan yang timbul akibat perang dagangan antara Amerika Syarikat dan China.

Katanya, lebih separuh daripada FDI yang direalisasikan disumbangkan oleh pelaburan RM8.4 bilion dari Jepun, RM3.7 bilion dari Austria dan RM2.8 bilion dari Hong Kong.

“Ia seiring dengan kenaikan pelaburan langsung asing, iaitu ke tahap tertinggi di dalam sejarah negara, iaitu RM21.7 bilion, peningkatan sebanyak 94.8 peratus berbanding RM11.2 bilion yang dicatatkan pada suku pertama tahun lepas,” kata Guan Eng.

Justeru, Dr Aznan yang juga bekas Pengerusi Majlis Ulama Isma menegaskan FDI hasil daripada penjualan aset bukanlah suatu terlalu bermakna dalam istilah FDI.

Katanya, jika ditolak kedua-dua hasil daripada penjualan aset tersebut, hakikatnya FDI tidaklah tinggi mana.

“Menjual aset memang mudah. Mendapatkan aset adalah payah. Sepatutnya Menteri lebih telus dalam hal ini,” katanya.

Disertakan link-link yang berkaitan:

1-Malaysia records historical high in FDI inflow

https://www.nst.com.my/…/malaysia-records-historical-high-f…

2- Report 1st Quarter 2019 BNM http://www.bnm.gov.my/files/publication/qb/2019/Q1/p3_bm.pdf

3- Khazanah sells 16% stake in IHH to Mitsui for RM8.42b
https://www.thestar.com.my/…/khazanah-to-dispose-of-16pct-…/

4- OMV and Sapura Energy close agreement to form new partnership (the Austrian Deal)

https://www.nst.com.my/…/sapura-energy-enters-deal-sell-50p…

https://www.omv.com/…/190201_omv_and_sapura_energy_close_ag…

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-