Thursday, October 10, 2019

Polis jamin tiada lagi pemimpin DAP akan ditahan - Guan Eng

News | Diterbitkan Hari ini 9:00 malam


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata pihak polis memaklumkan tiada lagi pemimpin DAP yang akan ditahan atas dakwaan penglibatan mereka dengan Hariamu Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Polis hari ini menahan tujuh individu termasuk Exco Melaka, G Saminathan dan Adun Seremban Jaya, P Gunasekaran atas dakwaan mempunyai hubungan dengan kumpulan itu.

Polis juga mendedahkan kumpulan pemberontak itu merancang serangan ke atas kedutaaan Sri Lanka di Malaysia.

"Saya juga dimaklumkan bahawa walaupun akan ada lebih ramai ditangkap kerana disyaki mempunyai kaitan dengan LTTE, tiada lagi pemimpin atau wakil rakyat dari DAP akan disasarkan," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II, P Ramasamy mengakui kemungkinan dirinya juga mungkin ditangkap tetapi menegaskan tidak gentar.

Ramasamy berkata, beliau bersimpati dengan nasib etnik Tamil di Sri Lanka, sama seperti dirinya bersimpati dengan perjuangan rakyat Palestin dan Rohingya.

Menyifatkan penahanan itu sebagai mengejutkan, Lim berkata parti itu memberitahu polis bahawa kedua-dua Adun berkenaan tidak bersalah.
Katanya, penglibatan mereka dalam DAP setakat ini, tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa mereka terlibat dalam sebarang aktiviti keganasan.

Lim berkata polis mendakwa mereka mempunyai "bukti kukuh" dan telah "merujuk kepada pihak atasan" sebelum mengambil tindakan.

Beliau berkata DAP akan menyediakan pasukan peguam untuk membantu kedua-dua pemimpin mereka yang diketuai Anggota Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh dan Anggota Parlimen Jelutong, RSN Rayer.

"Polis berjanji siasatan segera untuk membolehkan kertas siasatandiserahkan kepada Jabatan Peguam Negara dan membolehkan dua pemimpin DAP itu dibebaskan awal.

"Polis juga berjanji untuk memberikan keluarga dan peguam akses kepada kedua-dua wakil rakyat kami.

"Kedua-dua Adun kami dipuji oleh pihak polis kerana memberikan kerjasama sepenuhnya dan tenang dengan pihak polis semasa penahanan mereka," katanya.

Penahanan tanpa bicara

Sementara itu, Ngo Malaysian Against Death Penalty And Torture (Madpet) mengkritik penahanan tanpa perbicaraan di bawah Sosma.

"Perlu diingatkan bahawa polis mempunyai kuasa untuk menyiasat tanpa menangkap atau menahan mana-mana suspek.

"Bekas Perdana Menteri kita Najib Razak, semasa siasatan (atas skandal 1MDB) tidak pernah ditahan di lokap polis menunjukkan bagaimana polis Malaysia masih boleh meneruskan siasatan tanpa keluarkan arahan menahan reman, dan sudah tentu bukan Sosma," kata jurucakap Madpet,Charles Hector.

Charles berkata takrifan "keselamatan" di bawah Sosma adalah samar dan penggunaan akta itu perlu dihadkan kepada kesalahan melibatkan keganasan dan senjata api.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-