Monday, December 23, 2019

Indonesia lancar biodiesel B30


JAKARTA: Indonesia melancarkan biodiesel yang mengandungi 30 peratus bahan api berasaskan sawit, campuran paling mandatori di dunia, dalam usahanya meningkatkan penggunaan minyak sawit domestik.

Presiden Joko Widodo berkata, biodiesel yang dipanggil "B30" akan membolehkan Indonesia mengurangkan import bahan bakar fosil sebanyak 63 trilion rupiah (RM18.65 bilion) setahun, meningkat daripada 43.8 trilion rupiah (RM13 bilion) yang disimpan pada 2019 dari bahan bakar B20 sedia ada.

"Ini akan meningkatkan defisit akaun semasa kami dan meningkatkan penggantian import kami," kata Widodo pada pelancaran itu.

Indonesia, pengeluar dan pengeksport minyak sawit terbesar di dunia, secara beransur-ansur meningkatkan kandungan biodieselnya, bertujuan menyerap bekalan minyak sawit yang semakin bertambah dan juga mengurangkan import bahan api yang mahal.

Sejak akhir 2018, biodiesel yang dijual di seluruh Indonesia mempunyai campuran bio wajib 20 peratus, menggunakan ester metil asid lemak (FAME) yang diperbuat daripada minyak sawit.

"Indonesia sebagai negara pertama yang melaksanakan B30 di dunia," kata Kementerian Tenaga pada Isnin, sambil menyatakan penggunaannya akan menjadi mandatori bermula 1 Januari.

Program ini memacu prospek harga minyak yang boleh dimakan kerana ia akan meningkatkan permintaan ketika masa pengeluaran dijangka perlahan, disebabkan oleh kemarau dan jerebu akibat kebakaran hutan.

Kerajaan memperuntukkan 9.59 juta kiloliter (KL) FAME untuk B30 pada 2020, naik daripada 6.63 juta KL tahun ini.

Widodo berkata, program itu juga akan membantu Indonesia memelihara pasaran bagi komoditi utama dan bukan bergantung kepada eksport.

Kesatuan Eropah membuat keputusan pada Mac lalu bahawa minyak sawit menyebabkan penebangan hutan yang berlebihan dan merancang secara efektif sebagai bahan api untuk pengangkutan. Indonesia telah memfailkan aduan di Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).

"Kami tidak akan bergantung kepada negara lain yang ingin membeli MSM (minyak sawit mentah) kami," kata Widodo.

"Jika anda tidak membelinya, saya boleh menggunakannya sendiri ... kedudukan tawaran kami lebih kukuh."

Penggunaan B20 umumnya diterima untuk kenderaan baharu. Sokongan bagi campuran yang lebih tinggi menolak kebimbangan yang dikemukakan oleh sesetengah kumpulan industri yang mana menggunakan lebih banyak FAME boleh menyebabkan masalah enjin, berpotensi meningkatkan kos penyelenggaraan.

-Reuters

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-