Friday, December 6, 2019

Kongres AMK bermula kecoh, bekas pengerusi tetap dihalang masuk



BERITA

KONGRES PKR | Kekecohan berlaku di luar dewan tempat berlangsungnya kongres Pemuda PKR hari ini, apabil bekas pengerusi tetap Mizan Adli Mohd Noor dan sejumlah ahli yang mengatakan mereka sebagai perwakilan, dilarang masuk.

Kekecohan bermula kira-kira pada jam lapan lagi apabila petugas keselamatan menghalang Mizan dan penyokongnya, dan kemudian menutup pintu dewan.

Situasi menjadi semakin tegang apabila kedua-dua pihak mula menjerit dan menolak satu sama lain.

Mizan yang berbaju Melayu hitam dilihat memberitahu pengawal keselamatan bahawa tindakan menghalangnya masuk adalah tidak adil.

Dia bagaimanapun berjaya masuk ke dewan selepas merempuh kerumuman di pintu dewan.

Bercakap dengan Malaysiakini kemudian, Mizan berkata dia dihalang kerana telah dilucutkan daripada jawatan pengerusi tetap.

"Mereka pecat dan tak beri saya masuk ke dalam dewan, ini tidak adil, tidak demokrasi.

"Hasil pertemuan presiden (Anwar Ibrahim) dan timbalan (Azmin Ali) sudah setuju untuk memilih (pengerusi tetap) yang baru. Jadi kenapa tak bagi saya masuk?" soalnya.
Sekretariat kongres kemudian menjelaskan kumpulan tersebut dilarang masuk kerana tiada pas yang sepatutnya.

"Hanya perwakilan yang ada pas yang betul dibenarkan masuk. Kami akan meneruskan kemasukan setelah keadaan terkawal," kata anggota sekretariat di kumpulan Whatsapp bersama pemberita.

Baca: Kongres Pemuda PKR umum pengerusi tetap, timbalan baru

Ketika kekecohan itu berlaku, Ketua Penerangan PKR Shamsul Iskandar Md Akin dalam dewan mengumumkan pelantikan pengerusi tetap dan timbalannya yang baru.

Setiausaha AMK Melaka Rashid Abu Bakar dipilih sebagai pengerusi tetap manakala Setiausaha AMK Kedah Wan Mohamad Syahezral Wan Shahidan sebagai timbalannya.

Setakat berita ini ditulis keadaan sudah menjadi sedikit tenang tetapi masih ada perwakilan yang tidak dibenarkan masuk dan memenuhi ruang pintu masuk dewan.

Laporan oleh
Geraldine Tong, Naimmullah Jaya, Wong Kai Hui dan Yasmin Ramlan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-