Sunday, January 19, 2020

Biadab! Mujahid patut tegur Dong Zong tak cakap Melayu

Tolong haramkan, mereka pertubuhan ekstremis dan antinasional
19/01/2020

BANGI, 23 Jamadilawal 1441H, Ahad – Datuk Mujahid Yusof Rawa sepatutnya menegur pertubuhan radikal Cina, Dong Zong serta Presidennya, Tan Tai Kim kerana tidak bertutur dalam bahasa kebangsaan – bahasa Melayu – dalam satu sidang media baru-baru ini.

Profesor di Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (Istac) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Datuk Dr Ahmad Murad Merican berkata, tindakan Tai Kim yang tidak bertutur dalam bahasa Melayu dengan kehadiran Menteri di Jabatan Perdana Menteri, adalah satu penghinaan kepada kerajaan dan warganegara Malaysia.

“Ini menunjukkan sikap antibahasa Melayu oleh presiden dan Dong Zong. Tindakan presiden itu ada satu kebiadaban. Haramkan Dong Zong. Mereka pertubuhan ekstremis dan antinasional.

“Saya telah suarakan ini ketika ditemubual oleh panel menilai dam maklum balas UEC Kementerian Pendidikan tahun lalu.

“Saya juga telah mengatakan sifat ekstremis Dong Zong dalam beberapa penulisan Saya. Sekolahkan presiden dan ahli Dong Zong ke budaya arus perdana bahasa dan budaya kebangsaan atau lucutkan kewarganegaraan mereka,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Terdahulu, Dong Zong bersama 11 NGO lain mengadakan pertemuan dengan Mujahid di Putrajaya bagi membincangkan isu tulisan jawi dalam pembelajaran di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK).

Dalam sidang media pada 16 Januari itu, Tai Kim tidak menggunakan bahasa Melayu untuk berucap sebaliknya beliau bertutur dalam bahasa Mandarin sebelum diterjemahkan oleh jurucakap ke dalam bahasa kebangsaan.

Lantaran itu, Ahmad Murad mengharapkan akhbar Melayu dapat menegur Mujahid kerana tidak menegur Dong Zong dan presidennya kerana tidak bertutur dalam bahasa Melayu.

“Ini perlu dilakukan melalui lidah pengarang Berita Harian dan Sinar Harian serta stesen-stesen radio dan televisyen Melayu.

“Jika tidak, apa guna kebebasan akhbar yang diumumkan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo dalam penubuhan Majlis Media Malaysia (MMC),” soalnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-