Friday, March 27, 2020

Hilang deria bau dan rasa, pesakit Covid-19 nasihat jangan ambil mudah

Oleh MUHAMMAD YUSUF IBRAHIM

Orang ramai yang mempunyai tahap kesihatan tidak baik seperti gejala demam, batuk dan selesema dinasihati memakai penutup hidung dan mulut. 
Foto oleh Shafwan Zaidon

PETALING JAYA, 27 Mac – Orang ramai yang mengalami gejala hilang deria bau dan rasa dinasihati membuat pemeriksaan kesihatan dengan segera memandangkan ia merupakan salah satu simptom penyakit Covid-19.

Perkara itu didedahkan seorang individu yang mendakwa mengalami simptom tersebut selepas kembali ke tanah air dari London, United Kingdom pada 22 Mac lalu.

“Saya ingin katakan hilang deria bau/rasa ialah simptom yang sangat besar! Ramai orang mesej saya berkata mereka juga mengalami hal yang sama dan kemudian diuji positif (Covid-19) juga,” katanya di Instagram sebelum dikongsi di Twitter oleh Amsyarnaif.


Mecha@Amsyarnaif

SERAM WEI.
Takde symptoms batuk, demam or selsema tapi bila check +ve !

1,244
7:26 PM - Mar 26, 2020
Twitter Ads info and privacy
2,419 people are talking about this

Setakat ini, individu tersebut tidak mengetahui bagaimana dijangkti Covid-19 sedangkan tidak mengalami batuk, demam atau kesejukan.

Bagaimanapun, beliau tetap melahirkan rasa syukur kerana penyakit dialaminya tidak dijangkiti ahli keluarga lain.

“Saya sangat bersyukur kerana diasingkan daripada keluarga sejak pulang ke rumah kerana saya tidak tahu apa akan jadi sekiranya saya menjangkiti seseorang,” katanya lagi.

Rata-rata warga maya melahirkan rasa bimbang dengan pendedahan tersebut memandangkan agak sukar mengesan kewujudan Covid-19 kerana tidak semestinya individu dijangkiti mengalami simptom demam, batuk dan kesejukan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-