Friday, March 27, 2020

Lebih 82,000 kes, AS negara paling tinggi jangkitan COVID-19

G20 salur dana AS$5 trilion secara global untuk perangi wabak
27/03/2020


WASHINGTON, 2 Syaaban 1441H, Jumaat – Amerika Syarikat mencatatkan kes paling tinggi jangkitan pandemik COVID-19 di seluruh dunia, melepasi China dan Itali.

AFP melaporkan, lebih daripada 82,000 penduduk di negara itu disahkan positif COVID-19, melepasi Itali, yang melaporkan kematian paling banyak, dan China – virus mula-mula dikesan pada bulan Disember di metropolis Wuhan.

Dengan kebimbangan mengenai kemelesetan global, pemimpin ekonomi utama, Group of 20 (Kumpulan G20) mengadakan rundingan krisis, berjanji untuk melawan wabak – bersama dengan suntikan kewangan yang besar.

“Kami menyalurkan lebih daripada AS$5 trilion ke dalam ekonomi global, sebagai sebahagian daripada dasar fiskal yang disasarkan, langkah-langkah ekonomi, dan skim jaminan untuk menangkis kesan sosial, ekonomi dan kewangan pandemik.”

Mereka juga menjanjikan sokongan ‘kuat’ untuk negara-negara membangun, di mana coronavirus boleh memusnahkan masa depan selepas menjejaskan China dan kemudian Eropah.

Manakala Itali serta Sepanyol, yang mempunyai angka kematian tertinggi kedua, membantah rancangan-rancangan ekonomi oleh Kesatuan Eropah yang dilihat terlalu lemah.

Sementara Perdana Menteri Itali, Giuseppe Conte mahukan tindak balas kewangan yang ‘kuat dan mencukupi’ yang menggunakan instrumen kewangan inovatif yang benar-benar disesuaikan dengan perang,” kata pejabatnya. 

Agensi

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-