Sunday, April 19, 2020

1 kematian, jumlah pulih terus atasi jangkitan baru Covid 19

Nur Hasliza Mohd Salleh
-April 19, 2020 5:02 PM


PUTRAJAYA: Kes positif jangkitan Covid-19 menunjukkan penurunan 3 hari berturut-turut dengan 84 kes baru dicatatkan dalam tempoh 24 jam berbanding 54 kes semalam.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes positif Covid-19 di Malaysia sebanyak 5,389 kes.

Sejak kelmarin, kes positif Covid-19 yang dilaporkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) hanya melibatkan 2 angka, iaitu tidak melebihi 100 orang.

Dalam sidang media harian mengenai wabak Covid-19 di sini, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah turut mengumumkan 1 kematian direkodkan hari ini menjadikan jumlah korban akibat wabak itu sebanyak 89 kes.

Tambahnya, 95 pesakit disahkan pulih dan dibenarkan keluar wad menjadikan jumlah keseluruhan kes sembuh seramai 3,197 orang.

Noor Hisham berkata, kes kematian ke-89 melibatkan lelaki warganegara Malaysia berumur 51 tahun yang mempunyai latar belakang penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, komplikasi jantung dan buah pinggang.

Tambahnya, beliau mempunyai sejarah kontak rapat dengan kes positif Covid-19 ke-2726 dan menerima rawatan di Hospital Enche’ Besar Hajjah Kalsum, Johor pada 13 April lalu sehingga disahkan meninggal dunia petang semalam.

Beliau berkata, 46 pesakit dirawat di unit rawatan rapi (ICU) dengan 26 kes memerlukan bantuan pernafasan.

Beliau juga berkata, satu kluster jangkitan baru dikenal pasti melibatkan 43 pelajar Malaysia yang pulang dari Indonesia pada 16 April melalui KLIA.

Pelajar terbabit pulang dari Temboro, sebuah kawasan zon merah Covid-19 di Magetan, Jawa. Mereka kini dikuarantin dan menjalani rawatan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-