Tuesday, July 28, 2020

Umno sedia tanding semua kerusi Parlimen dan Negeri di Terengganu

        July 28, 2020


Pengerusi Umno Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, Umno sedia bertanding kesemu kerusi di Terengganu iaitu lapan kerusi Parlimen dan 32 kerusi Dewan Undangan Negeri di negeri itu.

“Kalau Pas boleh kata mereka mahu tanding enam kerusi Parlimen, maka saya boleh kata kita sedia tanding lapan kerusi Parlimen,” kata bekas Menteri Besar Terengganu itu.

Ahmad yang juga Adun Kijal itu mengulas keputusan Pas Terengganu yang mahu bertanding kesemua kerusi enam kerusi yang dimenangi parti itu dalam pilihan raya lalu.

Menteri Besar Terengganu yang juga Naib Presiden Pas, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, Pas akan bertanding kesemua kerusi Parlimen yang dimenangi parti itu dalam pilihan raya umum akan datang.

Bagi Ahmad, kenyataan Samsuri itu adalah kenyataan pribadi beliau yang berupa hasrat dan target Adun Rhu Rendang itu walaupun belum ada rundingan dengan rakan-rakan mereka dalam Muafakat Nasional.

“Kalau dia boleh kata nak tanding enam, saya kata kita akan tanding 8 kerusi parlimen,” kata Ahmad mengulas kenyataan Samsury itu.

Dalam pilihan raya umum lalu, Pas menang enam kerusi kerusi Parlimen dan 22 Kerusi Negeri di Terengganu.

Umno pula memenangi dua kerusi Parlimen iaitu Besut dan Hulu Terengganu.

Namun, Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Datuk Rosul Wahid telah meninggalkan Umno dan menyertai Bersatu.

Sebelum ini, Ahmad mempertikaikan tindakan kerajaan negeri Pas tidak memberikan peruntukan untuk Covid-19 kepada Adun Umno di negeri itu walaupun sumbernya dari Kerajaan Pusat.

Kata Ahmad ketika wakil rakyat Pas di negeri itu menerima dana sebanyak RM350,000 seorang, Adun Umno pula diberikan hanya sebanyak RM45,000.

Bagi pegawai penyelaras DUN Pas – yang ditugaskan di kawasan Pas kalah – mereka menerima dana sebanyak RM305,000.

“Baru-baru ini kerajaan pusat menyalurkan peruntukan RM10 juta bantuan Covid-19 untuk rakyat melalui akaun kerajaan negeri.

“Sebanyak RM300,000 disalurkan kepada setiap DUN, tetapi bagi Adun Umno-BN cuma RM45,000 sahaja diagihkan melalui kami, bakinya disalurkan kepada penyelaras DUN Pas.

“Perkara sebegini tidak berlaku di negeri Perikatan Nasional (PN) yang lain seperti Perlis dan Pahang,” katanya.

Ekoran itu, Samsuri telah berkunjung menemui Ahmad dan mendakwa isu ini telah selesai.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-