Thursday, January 19, 2023

LANGSUNG | Menanti nasib Najib hari ini

malaysiakini.com
Pasukan Malaysiakini
Diterbitkan: Jan 19, 2023 8:47 AM
Semua mata tertumpu pada cubaan terkini Najib Razak untuk membatalkan sabitan bersalah ke atasnya dalam kes rasuah membabitkan RM42 juta dana daripada SRC International Sdn Bhd (SRC), di Istana Kehakiman, Putrajaya hari ini.

Setelah gagal di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, bekas perdana menteri itu memohon panel mahkamah tertinggi baru untuk mendengar semakan dikemukakannya terhadap sabitan dan hukuman sebelum ini.

Pada 23 Ogos tahun lepas, lima hakim Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat menolak rayuan Najib atas sabitan satu pertuduhan salah guna kuasa, tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan tiga pengubahan wang haram.

Hakim lain yang mendengar permohonan Najib ketika itu ialah Ketua Hakim Sabah dan Sarawak, Abang Iskandar Abang Hashim; serta hakim Mahkamah Persekutuan P Nallini, Mary Lim Thiam Suan dan Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Abang Iskandar dan Zabidin baru-baru ini dilantik masing-masing menjadi Presiden Mahkamah Rayuan dan Hakim Besar Malaya.

Jawatan Ketua Hakim Sabah dan Sarawak kini disandang oleh Abdul Rahman Sebli.

Kini dikurung di Penjara Kajang, Najib juga sedang mengusahakan pembebasannya melalui cara lain termasuk mendapatkan pengampunan diraja serta menghantar petisyen kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Menerusi permohonan semakan sekarang, Najib berhujah bahawa hakim perbicaraannya Mohd Nazlan Mohd Ghazali - yang telah dinaikkan dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke Mahkamah Rayuan - berada dalam konflik kepentingan apabila beliau mendengar dan memutuskan kes SRC.

Najib diwakili pasukan pembelaan diketuai peguam Muhammad Shafee Abdullah, manakala pendakwaan diketuai oleh V Sithambaram.

Antara kemungkinan hasil semakan hari ini ialah Najib mendapat pembebasan penuh, atau rayuannya didengar semula panel hakim yang berbeza, atau mendapat perbicaraan semula kes SRC di hadapan hakim mahkamah tinggi yang baru.

Malaysiakini membawakan laporan langsung perkembangan kes itu di sini.

8.30 pagi: Polis dan pegawai mahkamah mengarahkan media yang menunggu Najib tiba agar beredar dari tempat berkumpul di sepanjang laluan di luar pintu masuk belakang mahkamah.

Sesetengah petugas media sudah berada di kawasan mahkamah seawal jam 76.30 pagi lagi.

Polis kemudian mengiringi wartawan dan jurugambar untuk berada di lokasi berhampiran, kira kira-kira 500 meter dari situ. Penghadang juga dipasang

Sementara itu kira-kira 10 penyokong Najib yang berpakaian merah dan biru Umno turut hadir, mengangkat sepanduk dengan mesej solidariti dan keadilan untuk "Bossku".

Di dalam bangunan mahkamah, lebih ramai wartawan mahkamah berdaftar untuk membuat liputan pada perbicaraan hari ini.

8.50 pagi: Najib Razak di Mahkamah Persekutuan menaiki kenderaan hitam polis. Dia dibawa dari Penjara Kajang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-