Sunday, January 15, 2023

Usul tak tanding ‘top 2’ langgar perlembagaan, kata UMNO Johor

agendaily.com
15/01/2023
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Seri Hasni Mohamad.

Kenyataan Naib Presiden I UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa usul tambahan berkaitan kerusi presiden dan timbalan presiden melanggar perlembagaan parti, turut disokong UMNO Johor, sambil menegaskan parti tidak boleh menghalang ahli menawarkan diri bertanding jawatan itu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Seri Hasni Mohamad yang dilihat menyanggah kenyataan Setiausaha Agung UMNO Datuk Ahmad Maslan berkata tidak wajar untuk menghalang mana-mana ahli parti itu untuk menawarkan diri bertanding jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, walaupun ketetapan sudah dicapai dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022, semalam.

Menurutnya kaedah usul tambahan berhubung kedua-dua jawatan itu untuk tidak dipertandingkan ketika PAU 2022 semalam, adalah melanggar perlembagaan parti, sama seperti dinyatakan Ismail Sabri semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam berpendapat, cara usul tambahan itu dibawa melanggar kehendak perlembagaan parti, sedangkan usul itu perlu mendapat persetujuan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

“Ada juga pendapat menyatakan ia tidak mematuhi garis panduan ditetapkan ROS. Sama ada perkara itu benar atau sebaliknya, itu terpulang kepada pentadbiran UMNO menanganinya.

“Oleh itu, UMNO Johor berpandangan tidak perlu wujud sekatan kepada mana-mana pihak yang mahu bertanding atau menawarkan diri walaupun ada ketetapan tiada pertandingan Presiden dan Timbalan Presiden pada pemilihan akan datang.

“Saya percaya apa pun yang terjadi, Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan bersetuju dan majoriti pemimpin UMNO juga turut bersetuju bahawa tidak ada sekatan untuk mana pihak bertanding atau menawarkan diri walaupun adanya usul tiada pertandingan Presiden dan Timbalan Presiden.

“Malah saya yakin Presiden dan Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan tiada halangan, kalau ada ahli yang menawarkan diri untuk bertanding. Ini kerana saya percaya itu dibenarkan dalam perlembagaan dan itu adalah hak ahli yang dijamin melalui perlembagaan parti,” katanya menurut BH.

Semalam Ismail Sabri berkata “”Kalau lihat fasal 8.1 Perlembagaan UMNO sendiri mengatakan PAU adalah kuasa tertinggi dalam menentukan perjalanan parti, namun ia tertakluk kepada Perlembagaan.

“Dalam Perlembagaan dari segi memilih jawatan, ia hendaklah dibuat secara pemilihan tiga tahun sekali atau pun penangguhan seterusnya yang dilaksana di peringkat bahagian.

“Itu dalam Perlembagaan (yang mana) apabila disebut pemilihan hendaklah dipilih. (Maknanya) jawatan seperti pengerusi tetap, presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan ahli MKT (Majlis Kerja Tertinggi) hendaklah dipilih (ada pemilihan) tiga tahun sekali atau (dibuat) penangguhan di peringkat bahagian.”

Dalam perbahasan semalam, perwakilan UMNO dari Johor turut melahirkan rasa pelik apabila usul tambahan kedua-dua jawatan tidak dipertandingkan yang dibawa oleh perwakilan Negeri Sembilan kelmarin boleh diterima dan dibahaskan.

Jurucakap UMNO Johor yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Iskandar Puteri, Datuk Pandak Ahmad, dilaporkan berkata mungkin parti itu kini telah menjadi ‘pasti asal boleh’.

Terdahulu, hari ini Ahmad dalam satu kenyataan berkata beliau telah meminta nasihat daripada peguam-peguam parti berkaitan perkara itu sebelum ia diluluskan.

“Usul tambahan itu pula bukan usul haram seperti tuduhan. Setelah episod ucapan dan cadangan wakil Negeri Sembilan yang disokong wakil Terengganu, saya telah meminta nasihat peguam-peguam UMNO. Mereka menyatakan kaedah usul itu dibolehkan seperti peraturan Persidangan UMNO Perkara 20,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-