Friday, March 24, 2023

Faedah Daun betik Sebagai Herba Tradisional


       Faedah daun betik adalah sayur-sayuran yang dipetik dari pokok betik, berbentuk simetri apabila bahagian atas dilipat. Daun pepaya bercita rasa pahit jika masih muda, tetapi kalau direbus lebih lama zat yang membuatnya jadi pahit akan berkurang.

Selain biasa dijadikan sayur ulam, daun betik juga sering dimanfaatkan sebagai ubat tradisional untuk merawat penyakit ataupun melindungi badan dari pelbagai bakteria penyebab penyakit. Pada kali ini akan dijelaskan secara ringkas faedah daun betik, tetapi sebelum anda juga harus mengetahui faedah buah betik.

Kandungan Daun betikSebagai tumbuhan berkhasiat tinggi sudah pasti kerana kandungan nutrisinya yang melimpah, berikut diantaranya.
Vitamin A
Vitamin B1
Vitamin C
kalori
protein
karbohidrat
lemak
Kalsium pembentuk tulang
Carposide sebagai ubat cacing
Zat papain yang sama seperti pada buahnya, bahan-bahan ini yang menjadikan rasanya pahit.


Faedah Daun betikSementara faedah daun betik sendiri sudah banyak yang membuktikan keberkesanannya. Anda boleh mempercayainya setelah tahu maklumat yang akan diulas di bawah ini.

Herba Flek Hitam

Jika bekas jerawat ataupun noda hitam yang melekat di wajah tidak terlalu banyak, gunakan kaedah ini. Caranya haluskan daun betik dengan cara dilekatkan atau ditumbuk atau dikisar dan tambah air. Air sari daun betik dicampurkan dalam topeng dan aplikasikan pada wajah secara merata. Tunggu 15 minit sehingga masker kering dan bersihkan menggunakan air hangat sampai topeng terangkat.

Herba Jerawat

Langkah awal bersihkan wajah menggunakan air hangat. Kemudian haluskan daun betik dan tumbuk atau diblender, campurkan dengan air. Air hasil campuran daun betik (sari) tersebut dicampur dengan topeng dan gunakan untuk membalur wajah. Setelah 15 minit mengering, bersihkan dengan air hangat lagi, kali terakhir usap wajah menggunakan air sejuk.

Herba Keputihan

Gunakan 1 lembar daun betik yang bersih, kemudian rebus dalam 1.5 liter air bersama 50 gram akar alang-alang dan pulasari. Air rebusan daun betik dan akar alang-alang tersebut anda saring dan minum airnya sampai habis setiap satu hari sekali.

Herba cacing Perut

Sediakan bahan berupa 1 helai daun betik, cuci bersih. Rebus dalam 2 cawan air dalam periuk bersamaan dengan tanaman bunga pulowaras sampai mendidih. Penapis air rebusan tadi dan minum selepas sejuk setiap malam menjelang tidur.

Herba Diare

Sediakan bahan berupa minyak kelapa dan daun betik secukupnya. Daun betik dilayukan dan rebus bersama minyak kelapa, tempelkan rumusan bahan tersebut pada perut sehingga cirit-birit sembuh.

Cirit-birit

Rebus 2 helai daun betik yang telah dicuci bersih dalam periuk berisi 1 liter air dan 1 sudu teh serbuk kopi hitam, jika sudah mendidih tapis dan minum airnya satu gelas perharinya.

Herba Sakit Perut Semasa Haid

Sediakan bahan berupa selembar daun betik, tumbuk bersama dengan buah asam dan garam. Tambah air matang, campuran tersebut diperas dan disaring, diakhiri dengan meminum airnya pada saat haid.

Herba Batu Ginjal

Sediakan beberapa helai daun betik segar dari pokok, bilas dengan air kemudian rebus selama 10 minit. Air rebusan daun betik diminum sampai habis, selang 30 minit minumlah air kelapa muda. (Bagi pesakit tekanan darah tinggi tidak dibenarkan cuba rawatan ini).

Faedah daun betik diatas tentu tidak terlepas pada kandungan yang terdapat di dalamnya. Perlu juga anda tahu bahawa beberapa masalah diatas akan sembuh total jika dilakukan secara teratur dan terkawal oleh doktor. Walau bagaimanapun anda tidak boleh mengabaikan nasihat dari pakar perubatan, iaitu doktor.

Sebetulnya masih banyak beberapa faedah daun betik lain, contohnya untuk menambah nafsu makan, membasmi sel kanser, melancarkan sistem pencernaan manusia, merawat DBD (Demam Berdarah Dengue), keperluan nutrisi Kanak-kanak dan masih banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-