Thursday, July 6, 2023

Salahkah saya kata ‘Malaysia Tanah Melayu’?

ismaweb.net
Siti Hafidah
06/07/2023

Dr Mahathir pelik dakwaan dipertikai meski nyatakan yang benar
BANGI, 17 Zulhijjah 1444H, Khamis – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan sama ada menjadi kesalahan apabila menyebut Malaysia adalah Tanah Melayu kepada umum.

“Saya dikatakan oleh New Straits Times membakar (jiwa) kerana mendakwa Malaysia adalah Tanah Melayu (Land of the Malays).

“Salahkah saya? Atau menyata yang benar salah.

“Saya anggap Sarawak dan Sabah adalah Tanah Bumiputera. Salahkah?,” soalnya menerusi hantaran di Facebook.

Dr Mahathir dipercayai merujuk laporan New Strait Times berjudul ‘NST Leader: Dr Mahathir’s inflammatory pill’ yang disiarkan hari ini.

Sebelum ini, beliau menyatakan usaha mempromosi negara berbilang bangsa sebagai bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Tegasnya, Perlembagaan Persekutuan tidak pernah sebut Malaysia sebagai negara berbilang kaum, sebaliknya menekankan kemelayuan Malaysia.

Selain itu, pemimpin berusia 97 tahun itu juga dilaporkan berkata, Melayu bukan sahaja berisiko kehilangan negara, bahkan hilang di dunia sekiranya tanah Melayu dihapuskan dan diganti dengan negara berbilang kaum, Malaysian Malaysia.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-