Tuesday, September 12, 2023

Isham dakwa kena desak letak jawatan dengan pemimpin UMNO yang pro-DAP

agendaily.com
12/09/2023
Bekas pegawai khas Datuk Seri Najib Razak, Isham Jalil.

Pemimpin UMNO yang pro-DAP didakwa tidak berpuas hati dengan pengikut setia Bossku, Isham Jalil kerana kelantangannya mengkritik pemimpin atasan parti.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO itu berkata terdapat spekulasi berkemungkinan beliau akan dipecat pada minggu ini kerana tidak sehaluan dengan pendirian parti yang menyokong DAP, namun enggan tunduk dengan desakan tersebut.

“Pemimpin pro-DAP ini suruh saya letak jawatan. Saya tidak akan letak jawatan. Saya dipilih oleh akar umbi.

“Saya dengar minggu ini ada beberapa lagi ahli Umno akan dipecat dalam mesyuarat nanti. Ada ura-ura kata nama saya pun mungkin tersenarai,” katanya dalam catatan Facebook malam tadi.

Tambah Isham, dia menyerahkan keputusan sedemikian kepada pucuk pimpinan parti, tetapi menegaskan perjuangannya untuk bangsa, agama dan negara adalah ikhlas.

Isham berkata demikian sebagai jawapan kepada komen seorang lagi Ahli MT Umno, Datuk Lokman Noor Adam, yang semalam meminta beliau meletak jawatan.

Lokman berkata ia kerana Isham tidak sehaluan dengan keputusan parti itu untuk bekerjasama dengan DAP yang juga parti komponen Pakatan Harapan (PH).

Lokman juga mendakwa kenyataan dibuat Isham sering merugikan UMNO.

Isham dalam kenyataannya menafikan dakwaan dia menggesa ahli UMNO supaya tidak mengundi DAP.

Beliau berkata dakwaan itu disalah lapor oleh media berbahasa Cina, yang kemudian telah meminta maaf dan mengeluarkan penjelasan.

Bagaimanapun, Isham berkata walaupun dia bersetuju UMNO membentuk kerajaan bersama DAP selaras dengan titah Yang di-Pertuan Agong tetapi tidak bersetuju UMNO menyertai pilihan raya bersama-sama dengan DAP.

Isham sebelum ini meminta UMNO mengkaji semula hubungannya dengan DAP selepas prestasi hambar parti itu semasa enam pilihan raya negeri (PRN) lalu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-