Wednesday, December 20, 2023

Pilihan Raya PBT: Siapa yang untung sebenarnya?

harakahdaily.net
December 20, 2023
Datuk Ahmad Amzad Hashim

KUALA TERENGGANU: Pilihan raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) tidak sesuai dilaksanakan kerana masih lagi berhadapan dengan penyusunan kaum di dalam kawasan bandar yang mana tidak menggambarkan realiti komposisi kependudukan rakyat Malaysia.

Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Pusat, Datuk Ahmad Amzad Hashim berkata, pendirian PAS dan Perikatan Nasional (PN) sejak awal lagi tidak bersetuju untuk pilihan raya PBT diadakan.

“Kita kena faham bandar-bandar ini adalah wujud hasil daripada dasar yang dibuat di peringkat persekutuan yang mana fungsi berkaitan dengan pentadbiran, pemusatan dari segi urusan perniagaan dan sebagainya ia dipusatkan di bandar oleh dasar yang ada jadi kerana itu peruntukan diberi dengan banyak di kawasan bandar.

“Jadi dalam masa yang sama dari segi pemilikan ekuiti dan juga pendudukan orang Melayu tidak ramai duduk di bandar.

“Jadi kalau bila tiba-tiba kita buat pilihan raya PBT nanti siapa yang akan menguasai PBT, jadi ini adalah tidak sesuai,” katanya dalam satu hantaran video di Facebook miliknya.

Ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu, dari segi komposisi bandar besar, ia diberi berbilion untuk peruntukan.

“Jadi siapa yang akan kawal dari segi kepentingan peruntukan yang disalurkan itu?,” soalnya.

Baru-baru ini FMT melaporkan, DAP mengulangi tuntutan untuk mengembalikan pilihan raya PBT bagi menegakkan demokrasi.

Menurut Ahmad Amzad yang juga bekas juga bekas Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), pilihan raya berkenaan bukan suatu cadangan baru.

“Hari tu lagi kita telah menyatakan ketidaksetujuan kita daripada awal, memang niat DAP ini dia (nak) berkuasa di kawasan bandar.

“Bayangkan DBKL kita pergi sana masuk ofis semua dari segi kepentingan bumiputera di situlah peringkat PBT ini lah yang akan menumpukan dasar berkaitan dengan premis dan lain-lain yang dikeluarkan premis hiburan, judi dan sebagainya, awak bayang sendirilah apa yang akan jadi.

“Baru-baru ini pelbagai macam program yang nak dibawa masuk yang mana kelulusan premis, konsert dan sebagainya ini akan diluluskan oleh PBT,” katanya.

 – HARAKAHDAILY 20/12/2023

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-