Wednesday, March 13, 2024

Dulu perjuang, tapi kini sekat kebebasan suara

harakahdaily.com
March 13, 2024
Dr Mohd Radzi Md Jidin

KUALA LUMPUR: Pemimpin kerajaan semasa berada di blok pembangkang dahulunya telah memperjuangkan isu kebebasan bersuara, namun kini kelihatan menyekat terlalu banyak kandungan terutama di platform media sosial.

Datuk Dr Mohd Radzi Md Jidin (PN-Putrajaya) membangkitkan isu dialami kebanyakan akaun individu di sosial media yang apabila menjelaskan beberapa fakta berkaitan, kandungan itu akan diturunkan dan disekat.

“Jadi apakah pendirian kerajaan sebenarnya berkaitan dengan kebebasan bersuara?Adakah kebebasan bersuara ini hanya diguna pakai apabila pihak kerajaan pada hari ini berada di sebelah pembangkang?

“Tetapi apabila masuk kerajaan dah tak boleh dah kebebasan bersuara,” pertikainya semasa mencelah sesi penggulungan oleh Kementerian Komunikasi kepada Perbahasan Menjunjung Kasih Titah Diraja di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Menurut Radzi, isu kebebasan bersuara berkenaan turut dialami beliau sendiri apabila fakta yang berkaitan dengan kejatuhan Ringgit Malaysia telah diturunkan dari platform media sosialnya.

“Adakah terdapat arahan daripada kerajaan supaya disekat untuk akses (saya tak cakap akaun profil saya) malah, posting spesifik tersebut. Soalan saya kalau dahulu, sebelah sana duduk (kerajaan), sebelah sini pembangkang bercakap tentang kebebasan bersuara adakah tidak diberi keutamaan,” katanya.

Menteri Komunikasi, Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil bagaimanapun menjawab seandainya tidak ada kebebasan bersuara sudah tentu seluruh platform media sosial milik Putrajaya tidak ada.

“Jadi kalau nak tuduh, saya rasa tuduhan itu tidak benarlah, saya boleh jawab,” nafi beliau, amun Radzi bingkas bangun untuk membetulkan kembali jawapan yang dilontarkan Menteri yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai itu.

“Ini bercakap tentang tuduhan, dia sebut tuduhan. Saya tak menuduh, saya kata kebebasan bersuara berkaitan dengan perkara itu. Jangan pusing semua, itu contoh bagaimana kerajaan menghalang kebebasan bersuara, jawab tentang Ringgit jangan pusing merata,” bidasnya – 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-