Sunday, March 17, 2024

Proses penChinaan di Universiti Malaya?

harakah daily.com
March 16, 2024
Syed Hassan Syed Ali

KUALA LUMPUR: Menteri Pendidikan Tinggi perlu memberikan penjelasan mengenai cubaan proses penChinaan yang berlaku dalam Universiti Malaya (UM).

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), Syed Hassan Syed Ali berkata, terdapat khabar yang menyatakan perkara tersebut dilakukan oleh pimpinan universiti tersebut.

“Benarkah sejumlah besar pelajar dari Negara China telah dan sedang diusahakan untuk dibawa masuk ke UM untuk Fakulti Perbuatan, Fakulti Perniagaan dan beberapa Fakulti lain?,” katanya.

Menurut beliau, terdapat juga persoalan mengenai seorang dekan akan dipendekkan perkhidmatannya kerana membantah usaha pimpinan tertinggi UM tersebut dalam melakukan sedemikian.

“Saya dengar kemasukan ramai pelajar dari China tidak mengikut tapisan dan kelayakan pihak UM sendiri iaitu mesti menguasai bahasa Inggeris yang mana semuanya hanya mampu berbahasa Mandarin.”

“Jika benar apa yang disampaikan kepada PERKASA, ianya sangat menghairankan terutamanya dalam jurusan perubatan kerana mempunyai tempat yang sangat terhad untuk pelajar Malaysia sendiri sehingga ramai terpaksa mencari tempat di universiti luar negara seperti Indonesia, India, Rusia dan Mesir,” ujarnya.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana pula pelajar dari China boleh dibawa masuk ke dalam UM mengenai jurusan tersebut sedangkan mereka tidak boleh berbahasa Inggeris.

“Tindakan pengurusan tertinggi UM melanggar syarat-syarat kemasukan pelajar luar sangat tidak boleh diterima.”

“Maka pihak PERKASA mohon Menteri Pendidikan Tinggi untuk memberi penjelasan mengenai isu ini kerana kami semua berhak untuk tahu mengenai perkara tersebut,” katanya. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-