Friday, June 28, 2024

Pengundi Nenggiri memilih pada 17 Ogos ini

malaysiakini.com
Diterbitkan: Jun 28, 2024 12:05 PM
Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 17 Ogos ini sebagai hari mengundi bagi mengisi kekosongan kerusi DUN Nenggiri yang sebelum ini diisytiharkan kosong.

Pengerusi SPR Ramlan Harun berkata hari penamaan calon pula ditetapkan pada 3 Ogos.

Menurut Ramlan, untuk pengundi awal, SPR menetapkan proses itu berlangsung 10 hari selepas penamaan calon, iaitu pada 13 Ogos.

Malaysiakini pada 19 Jun lalu melaporkan, Speaker DUN Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah mengumumkan kerusi Nenggiri kosong bermula pada hari tersebut selaras dengan Undang-Undang Tubuh negeri Kelantan.

"Maka dengan ini saya mengisytihar menurut Fasal 1 Perkara 31A bahawa berlaku kekosongan luar jangka kerusi DUN Nenggiri diwakili Mohd Azizi (Abu Naim).

"Menurut Fasal 4(4) Perkara 31A, kekosongan kerusi perlu diisi dalam tempoh 60 hari dari tarikh SPR menerima notis kekosongan," katanya.

Mohd Ammar yang juga adalah bekas timbalan menteri besar berkata, keputusan itu susulan DUN Kelantan menerima notis bertulis daripada Bersatu pada 12 Jun lalu, diikuti Mohd Azizi sehari kemudian.

Semalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan injuksi Mohd Azizi bagi menangguhkan pengumuman tarikh PRK di DUN berkenaan.

Dia yang juga ahi parlimen Gua Musang memohon perintah sekatan sementara untuk mengekalkan status quo sementara menunggu keputusan tuntutan mahkamahnya mencabar kesahihan penamatan keahlian Bersatu.

Pesuruhjaya Kehakiman Roz Mawar Rozain menolak permohonan injunksi tersebut selepas mendengar hujahan Mohd Azizi selama lebih dua setengah jam.

[Laporan lanjut menyusul]

View Synonyms and Definitions

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-