Sunday, July 28, 2024

Rakyat tolak agenda DAP banyak menongkah arus

harakahdaily.com
July 28, 2024
Datuk Razali Idris

KUALA TERENGGANU: Ketua Penerangan Bersatu, Datuk Razali Idris menyifatkan sangat malang apabila institusi pendidikan dicemari tajaan syarikat arak terutama di sekolah aliran Cina.

Beliau berkata, sekolah seharusnya bebas daripada anasir arak, rokok dan perkara yang menjurus kepada elemen yang negatif.

“Sewajarnya Kementerian Pendidikan menolak terus sumbangan dana yang mempunyai imej negatif seperti arak untuk disalurkan kepada sekolah,” katanya dalam satu kenyataan.

Terdahulu, isu sumbangan syarikat arak mencetuskan pertikaian susulan kehadiran Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Datuk Aiman Athirah Sabu dalam majlis amal di sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) di Sepang.

Foto beliau di atas pentas bersama kain rentang memaparkan logo jenama arak menerima kecaman pelbagai pihak termasuk pemimpin politik yang turut membangkitkan garis panduan KPM berkait sumbangan syarikat arak kepada sekolah.

Pengerusi DAP, Lim Guan Eng pula membidas Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek supaya tidak menjadi ‘Menteri Pendidikan PAS’ ekoran pendirian tegas KPM tidak membenarkan sekolah menerima dana daripada syarikat berkaitan arak, rokok dan judi.

Razali berkata, sangat malang apabila parti DAP begitu berbangga dengan sumbangan hampir RM1 bilion dari syarikat arak tanpa mempedulikan pelajar Melayu Islam yang bersekolah dalam aliran Cina.

“Sumbangan dana syarikat arak ini seharusnya di luar lingkaran sistem pendidikan, seolah-olah tidak menghormati peraturan kementerian.

“Parti DAP selama ini tidak menghormati ketetapan peraturan yang ditetapkan, seolah-olah tidak menghormati semangat muhibbah dan perpaduan serta Perlembagaan Persekutuan.

“Rakyat menolak sepenuhnya sebarang elemen negatif seperti arak dalam institusi pendidikan. Rakyat menolak setiap agenda DAP yang banyak menongkah arus, umpama musang berbulu ayam,” katanya yang juga Exco Kerajaan Terengganu. – 

HARAKAHDAILY 28/7/2024

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-