Monday, August 26, 2024

Dr M beri keterangan hari ini dalam saman isu gelaran ‘Kutty’

freemalaysiatoday.com
V Anbalagan
-26 Aug 2024, 08:30 AM

Peguam Rafique Rashid Ali berkata pada usia 99 tahun, Mahathir mungkin pengadu paling tua memberi keterangan dalam perbicaraan di negara ini.
Dalam samannya, Dr Mahathir Mohamad mendakwa Zahid Hamidi mengeluarkan kenyataan memfitnah terhadapnya semasa mesyuarat Umno Bahagian di Kelana Jaya pada 30 Julai 2017.

KUALA LUMPUR: Dr Mahathir Mohamad dijangka memberi keterangan dalam perbicaraan saman terhadap Presiden Umno Zahid Hamidi yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah berhubung isu kutty membabitkan bekas perdana menteri itu.

Perbicaraan itu akan dipengerusikan Pesuruhjaya Kehakiman Gan Techiong.

Peguam Rafique Rashid Ali berkata Mahathir, 99, mungkin pengadu paling tua memberi keterangan dalam prosiding undang-undang di negara ini.

Beliau akan membaca kenyataan saksi dan bersedia untuk disoal balas oleh peguam Zahid, katanya kepada FMT.

Rafique berkata, seorang lagi saksi mungkin akan memberi keterangan, jika perlu, sebelum Mahathir menutup kesnya.

Zahid, yang juga timbalan perdana menteri, dijangka memberi keterangan dan disoal balas esok.

Kami menjangkakan pembelaan akan menutup kesnya pada hari yang sama kerana Zahid merupakan satu-satunya saksi pembelaan, katanya.

Rafique berkata, tidak ada kemungkinan kes saman itu diselesaikan di luar mahkamah kerana kedua-dua pihak tidak dapat bersetuju dengan syarat-syarat penyelesaian.

Perbicaraan, yang pada asalnya dijadualkan pada 13 Feb, ditangguhkan selepas Mahathir dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) dan disahkan tidak sihat untuk menghadiri prosiding.

Gan mengarahkan agar tarikh perbicaraan awal ditetapkan kerana usia Mahathir.

Dalam pernyataan tuntutannya, Mahathir mendakwa Zahid mengeluarkan kenyataan memfitnah terhadapnya semasa mesyuarat Umno Bahagian di Kelana Jaya pada 30 Julai 2017.

Mahathir mendakwa, kenyataan tersebut antaranya membawa maksud beliau bukan dilahirkan sebagai seorang Melayu atau Islam dengan nama asal yang didakwa sebagai Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

Zahid dalam pernyataan pembelaan berkata nama itu merujuk kepada seorang individu berdasarkan maklumat dalam salinan kad pengenalan lama.
Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-