Thursday, August 15, 2024

Umno tak jemput DAP, pemimpin parti kerajaan untuk ‘sejukkan’ akar umbi, kata penganalisis

freemalaysiatoday.com
Nora Mahpar
-15 Aug 2024, 08:00 AM

Umno semalam memutuskan tidak menjemput pemimpin utama kerajaan perpaduan ke PAU 2024 minggu depan.
Perhimpunan Agung Umno 2024 akan berlangsung dari 21 hingga 24 Ogos dijangka dihadiri 6,433 perwakilan.

PETALING JAYA: Penganalisis tidak menolak kemungkinan keputusan Umno tidak menjemput sekutunya dalam kerajaan perpaduan ke Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2024 minggu depan bagi mengendurkan ketegangan khususnya dengan DAP.

Merujuk beberapa siri pertikaman lidah antara pemimpin Umno dan DAP antaranya dalam isu stoking kalimah Allah dan Kampung Baru Cina, Ariff Aizuddin Azlan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata rasa tidak puas hati dalam kalangan akar umbi Umno belum reda.

Titik-titik pengasingan (antara Umno dan DAP) mula bercambah. Faktor tidak senang akar umbi Umno juga kemungkinan memainkan peranan, katanya kepada FMT mengulas keputusan Umno tidak menjemput pemimpin utama parti dalam kerajaan perpaduan ke PAU 2024 dijadual berlangsung dari 21 hingga 24 Ogos.

Keputusan Umno bertepatan jika diambil kira dari sudut sentimen semasa yang tidak begitu menguntungkan hubungan Umno dan DAP ini.

Setiausaha Agung, Asyraf Wajdi Dusuki, berkata keputusan itu dibincang dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Kerajaan Perpaduan supaya PAU 2024 mengutamakan keluarga Umno terlebih dahulu.

Tahun lalu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang juga presiden PKR dan pengerusi Pakatan Harapan (PH) hadir ke PAU, 25 tahun selepas dipecat Umno.

Kali terakhir beliau di pentas sama ialah pada Jun 1998 selaku timbalan presiden Umno, sebelum dipecat tiga bulan kemudian.

Turut hadir pemimpin kanan parti sekutu dalam kerajaan antaranya Loke Siew Fook (DAP), Mohamad Sabu (Amanah), dan Shafie Apdal (Warisan).

Felo Majlis Profesor Negara, Azmi Hassan, menyifatkan tindakan Umno tepat memandangkan kehadiran wakil parti luar daripada Barisan Nasional (BN) hanya mencetuskan rasa tidak puas hati selain ucapan pemimpinnya perlu ‘menjaga hati’ tetamu terbabit.

“Ini redakan sedikit ketegangan dan lebih mudah bagi pemimpin Umno terangkan pelbagai isu termasuk kerjasama dengan PH.

Sebelum ini dalam PAU kita lihat penerangan mengenai mengapa Umno perlu bekerjasama dengan DAP tidak dapat diterima (akar umbi), katanya yakin pemimpin PH boleh memahami keputusan itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-