Friday, September 27, 2024

PMX didesak saman Bloomberg jika kenyataan salah

harakahdaily,net
September 27, 2024
Zurk Ahmad

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim (PMX) dan Kerajaan Madani didesak saman Bloomberg atas dakwaan telah mengarahkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak menyiasat bekas setiausaha politiknya Farhash Wafa Salvador berhubung isu pembelian saham.

Ketua Penerangan PAS Selangor, Zurk Ahmad berkata, jika arahan ini benar, ia akan mencetuskan kebimbangan besar mengenai kemungkinan campur tangan politik dalam proses siasatan oleh SPRM.

“Hal ini telah menimbulkan persoalan mengenai keadilan dan ketelusan dalam amalan penguatkuasaan undang-undang di Malaysia.

“Campur tangan seperti ini, jika berlaku, bukan sahaja merosakkan imej SPRM, tetapi juga mengundang kepada defisit kepercayaan rakyat terhadap integriti Kerajaan Madani hari ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, beliau menyatakan bahawa media antarabangsa seperti Bloomberg melaporkan bagaimana perkembangan isu ini bakal mempengaruhi kredibiliti Kerajaan Malaysia di mata dunia khususnya dalam usaha membanteras rasuah.

Oleh itu, berita ini secara tidak langsung bakal membuka mata pelbagai pihak kepada persoalan hipokrasi Kerajaan Madani dalam memastikan integriti institusi Kerajaan Malaysia kekal bebas daripada pengaruh politik selepas daripada siri-siri hipokrasi yang lain sebelum ini.

“PAS Selangor serta rakyat Malaysia seluruhnya mendesak agar ketelusan dan akauntabiliti negara dapat kembali dipelihara setelah dirosakkan oleh Kerajaan Madani pada hari ini.

“Sekiranya amalan tadbir urus serta tatakelola yang korup oleh Kerajaan Madani ini diteruskan, ia bakal mencetuskan krisis ketidakpercayaan yang mendalam terhadap institusi penguatkuasaan undang-undang dan mencemarkan nama negara di mata dunia,” katanya.

Semalam, Bloomberg telah melaporkan bahawa tiga sumber berlainan telah mendakwa wujudnya arahan PMX mengarahkan Ketua SPRM untuk tidak siasat bekas pegawai khasnya yang tiba-tiba menjadi pemilik saham besar dalam beberapa syarikat termasuk syarikat Heitech Padu yang masa itu didakwa akan diberi projek bernilai lebih RM1 bilion.

Namun, Pejabat Perdana Menteri telah menafikan hal tersebut selepas Bloomberg melaporkan di platform rasminya. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-