Thursday, September 12, 2024

Strategi Pemuda PAS dekati bukan Melayu - Belajar Mandarin, bercakap Tamil

malaysiakini.com
Hariz Mohd & N Faizal Ghazali
Diterbitkan: Sep 12, 2024 12:51 PM
MUKTAMAR PAS l Pemuda PAS mahu anggotanya supaya mempelajari bahasa Mandarin dan Tamil bagi membantu parti itu mendekatkan diri dengan masyarakat bukan Melayu.

Ketuanya, Afnan Hamimi Taib Azamudden berkata kebolehan bertutur dalam bahasa vernakular itu penting untuk menarik sokongan bukan Melayu.
“... usaha untuk menarik sokongan rakan-rakan bukan Melayu atau bukan Islam ini tidak boleh hanya dilonggokkan kepada LPN (lajnah perpaduan nasional PAS) sahaja. LPN hanya lajnah. Kapasitinya dan sumber tenaga manusianya terhad.

“Agenda perpaduan ini adalah agenda PAS, agenda Pemuda PAS. Semua pihak di dalam Pemuda PAS mesti menumpukan usaha bersama bagi menjayakan halatuju ini.

“Jika perlu ada kelas belajar bahasa Mandarin, belajar. Jika perlu bercakap Tamil, silakan.

“(Ini) kerana dengan kita masih bercakap dalam bahasa yang bukan bahasa Melayu, dia boleh menjadi satu alat atau satu mekanisme untuk mendekatkan kita dengan mereka untuk berkomunikasi,” katanya kepada perwakilan Pemuda PAS pada muktamar di Temerloh, Pahang pagi tadi.

Malam semalam, pada sidang media selepas merasmikan muktamar Pemuda PAS, Timbalan Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man berkata halangan bahasa adalah faktor utama yang menyebabkan rakyat berpecah belah.
Katanya apabila “orang Cina cakap Cina, orang Melayu tak faham, jadi akan timbul buruk sangka, kerana mereka tidak memahami bahasa itu.

Dalam ucapan dasar hari ini, Afnan Hamimi yang juga ahli Parlimen Alor Setar turut mengingatkan anggota sayap itu supaya menghapuskan stigma bahawa semua pengundi bukan Melayu menyokong DAP.

Katanya, pemikiran sedemikian adalah salah dan mereka harus sedar terdapat ramai bukan Melayu yang tidak menyokong DAP atau Pakatan Harapan.

“Kita kena hapuskan stigma yang mengatakan, kalau pengundi bukan Melayu, tentu akan sokong DAP, akan sokong PH. Tak betul. Bukan begitu cara kita berfikir.

“Kita kena sedar, ada ramai juga pengundi bukan Melayu yang sebenarnya tidak bersama DAP atau PH. Bahkan, terdapat sebilangan mereka yang berani berterus terang meluahkan ketidakpuasan hati mereka kepada DAP melalui video di dalam Tik Tok. Video itu pula dalam Bahasa Melayu. Ya, Mereka fasih berbahasa Melayu.
“Tak seperti seorang dua menteri di Parlimen yang dia sendiri tak faham apa yang dia cakap. Betul-betul kong kali kong,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-