Thursday, October 24, 2024

Aduan: Pagi hantar padi ke kilang, petang jual beras import

harakahdaily.net
October 24, 2024
Mohd Misbahul Munir Masduki

KUALA LUMPUR: Kebimbangan rakyat berkenaan isu beras tempatan yang didakwa hilang sebaik sahaja dihantar ke kilang dibangkitkan oleh Mohd Misbahul Munir Masduki (PN-Parit Buntar).

Beliau mendakwa, ada pesawah mengadu bahawa selepas menghantar padi ke kilang pada waktu pagi, apabila mereka ingin membeli beras pada petang, hanya beras import yang dijual.

“Mengapa ini berlaku? Adakah kerajaan memantau kilang-kilang pengeluar padi seluruh negara bagi mengesan ke mana hilangnya padi-padi tempatan yang hari ini di hantar petang sudah jadi beras import, kalau ini berlaku apa tindakan yang kerajaan mesti buat keatas kilang-kilang padi tersebut.

“Kalau tak berlaku ke mana perginya beras tempatan,” soalnya ketika mengemukakan soalan tambahan pada sesi Pertanyaan-pertanyaan Bagi Jawab Lisan di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM), Datuk Arthur Joseph Kurup berkata, siasatan terperinci akan dijalankan dengan pemantauan ke kilang padi di seluruh negara.

“Yang pertama kita kena siasat dahulu minta kawal selia padi beras melawat ke kilang-kilang, adakah betul bahawa tuduhan itu ada campuran di atas beras tempatan dan import.

“Sekiranya berlaku kita perlu wujudkan peraturan baru untuk memastikan bahawa beras putih tempatan itu mesti ada bekalan akses untuk memenuhi keperluan rakyat Malaysia,” katanya.

Misbahul dalam soalan asal meminta kementerian menyatakan sebab-sebab beras tempatan masih sukar untuk diperoleh di kedal-kedai runcit mahupun pasar raya dan apakah usaha bagi mengatasi permasalahan ini.

 – HARAKAHDAILY 24/10/2024

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-