Friday, October 25, 2024

‘Jangan celupar, kamu pun tak bantu Umno P Pinang’, Pemuda bidas Guan Eng

freenalaysiatoday
Nora Mahpar
-25 Oct 2024, 03:48 PM              

Pemuda Umno Pulau Pinang berkata tidak wajar Lim Guan Eng menyindir menteri parti itu secara terbuka di Dewan Rakyat.
Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang Hilmi Elias mempersoalkan apa sumbangan Lim Guan Eng terhadap parti itu di negeri tersebut.

PETALING JAYA: Pemuda Umno Pulau Pinang membidas Lim Guan Eng supaya jangan celupar dan lebih sensitif terhadap kawan serta lawan.

Ketuanya Hilmi Elias berkata, tidak wajar bekas ketua menteri Pulau Pinang menyindir menteri Umno secara terbuka di Dewan Rakyat, yang nisbahnya sangat kecil berbanding menteri daripada Pakatan Harapan (PH).

“Guan Eng memang pemimpin DAP yang tak pernah menjaga mulut dan di Pulau Pinang dia terkenal dengan rekod mulut celupar. Lebih banyak bercakap dari buat kerja. Tak jaga sensitiviti lawan dan kawan.

“Guan Eng juga kena ingat, menteri di Pulau Pinang ni tak ada pun dari Umno…jadi kita nak tanya Guan Eng balik, apa yang dia bantu pemimpin Umno di Penang?” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas dakwaan Lim yang menteri Umno kurang membantu mangsa banjir di Pulau Pinang khususnya Parlimen Bagan iaitu kawasan diwakili pengerusi DAP itu.

Dalam perbahasan Belanjawan 2025 Selasa lalu, Lim berterima kasih kepada barisan menteri kerajaan perpaduan yang turun membantu mangsa banjir di Pulau Pinang dan kawasan Parlimennya, namun secara sinis berkata ‘menteri Umno kurang bantu sikit’.

Bagaimanapun, petikan ucapan Lim menarik perhatian Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari yang berkata pemimpin DAP itu tidak wajar mempersenda Umno secara terbuka, ketika ia telah ‘berkorban’ bekerjasama dengan DAP untuk bersama dalam kerajaan perpaduan.

Sementara itu, Hilmi mendakwa Umno Pulau Pinang tidak pernah ‘berbunyi’ walaupun hakikatnya pemimpin DAP tidak membantu kawasan Umno yang lain.

“Kita tak pernah ungkit walaupun pemimpin DAP di Pulau Pinang tak bantu kawasan-kawasan Umno, tak…kami okey sebab kita memahami tugasan masing-masing.

“Tetapi Guan Eng tak boleh pentingkan diri sendiri mempertikaikan orang lain tak bantu kawasan dia.”

Tegasnya, menteri Umno banyak turun ke kawasan tumpuan lain, khususnya kerusi Melayu namun ia tidak menghalang sayap Pemuda Pulau Pinang menggalas tugas membantu mangsa banjir negeri itu.

“Itulah pentingnya organisasi bersistem…dari segi sistem Pemuda Umno lebih baik daripada DAP, kerana kami mempunyai jentera dan akar umbi yang ramai di bawah. Kami tak perlukan menteri kami turun, tapi kami mampu melaksanakan tugasan diamanahkan dengan baik,” katanya.

Hilmi juga secara sinis meminta Lim ‘mempelajari’ usaha menangani banjir dengan pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow yang disifatkan lebih sistematik berbanding ketika era pentadbirannya.

“Kalau nak dibandingkan prestasi Guan Eng ketika menjadi ketua menteri dulu, sekarang jauh lebih baik. Dia kena tengok cara Chow sekarang dapat tangani banjir secara sistematik dari segi penyelarasan bantuan banjir antara parti perpaduan.

“Cuma mungkin Guan Eng tak tahu, sebab dia hanya jaga Bagan sahaja,” katanya.

PAS jangan menangguk di air keruh

Berterima kasih dengan keprihatinan PAS terhadap isu berkenaan, Hilmi bagaimanapun meminta seterunya tidak mengambil kesempatan atas perkara tiada kaitan dengan parti itu.

“Kita nak pesan…jangan menangguk di air keruh, sebab banyak lagi isu lebih besar yang kita tengok kenapa PAS tak bersuara. Soal pemimpin Umno biarlah kami Pemuda Umno yang selesaikan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-