Thursday, March 5, 2015

Siapa selepas Najib?

Oleh Timmy Say

Pada hari ini, Pakatan Rakyat (PR) tidak boleh menumbangkan Datuk Seri Najib Razak kerana ombak dalaman yang berterusan.

Najib hanya boleh dijatuhkan oleh Umno sendiri, kalau itu kehendak akar umbinya. Seperti yang dimaklumi, Najib terselamat lagi kerana 4 orang di bawahnya tidak layak menggantikannya.

Serangan bertubi-tubi terhadap perdana menteri melalui pendedahan kontroversi 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan drama Sirul Azhar Umar di Australia semakin menjadi dan nampaknya tidak akan berkesudahan selagi Najib terus berkhidmat sebagai presiden Umno.

Oleh itu, timbul persoalan bagaimana drama ini akan tamat?

Drama ini akan sampai penghujungnya apabila munculnya seorang tokoh PM-material daripada kalangan Umno yang dirasakan boleh menggantikan Najib untuk sementara waktu.

Di kalangan Umno, tidak ramai yang mempunyai potensi menjadi PM. Kalau disebut PM-material daripada kalangan Umno, rakyat hanya akan teringat Putera Kelantan, orang yang hampir-hampir mengalahkan Tun Dr Mahathir Mohamad satu ketika dulu iaitu Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah.

Dr M, Daim dan Ku Li

Dr Mahathir, Tun Daim Zainuddin dan Ku Li, ketiga-tiga bekas menteri kewangan menyuarakan kebimbangan mereka terhadap pinjaman yang dibuat 1MDB.

Melihat krisis 1MDB menjadi semakin meruncing dengan pendedahan Sarawak Report, timbul persoalan di minda penulis, apakah ketiga-tiga tokoh ini akan meletakkan segala sengketa silam dan berganding bahu untuk menyelamatkan Umno dan negara?

Jika ini berlaku, apakah Dr Mahathir akan mengambil peluang ini memberikan Ku Li satu peluang untuk menjadi perdana menteri, satu jawatan yang menjadi cita-cita Ku Li untuk sekian lama?

Drama ini sudah pasti membuat ramai ahli Umno teruja.

Ramai yang akan berhujah agak mustahil Dr Mahathir dan Daim bekerjasama dengan Ku Li, lebih-lebih lagi Ku Li sekarang digelar sebagai ahli politik yang sudah ‘expired’.

Namun begitu, percayalah perkara ini tidak mustahil dalam politik Malaysia.

Ku Li, kalaulah dipilih Dr Mahathir dan Daim, bukanlah kerana beliau hebat, tapi hanyalah semata-mata Dr Mahathir dan Daim tiada pilihan lain kerana Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Shafie Apdal atau Datuk Seri Hishammuddin Hussein tidak dilihat mempunyai bakat untuk menjadi seorang perdana menteri yang boleh menggantikan Najib.

Cuma bolehkah Ku Li menggantikan Najib?

Daripada segi kebolehan, sudah tentu beliau teramat layak – cuma daripada segi politik, masih amat berliku jalannya. Apakah Dr Mahathir dan Daim akan membantu Ku Li meluruskan jalan itu kerana 1MDB? Mungkin, sangat mungkin. – TMI

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=253252:siapa-selepas-najib?&Itemid=2#ixzz3TT1tJTKC
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-