Thursday, September 3, 2015

Sekali lagi Utusan Malaysia menerima 'ancaman' saman dari DAP

BERSIH 4: Guan Eng putus untuk saman Utusan

Susan Loone Hari ini, 5:00 pm Hari ini, 5:21 pm
Akhbar harian milik Umno Utusan Malaysia sekali lagi mengundang masalah dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Lim memutuskan untuk mengambl tindakan undang-undang kepada akhbar itu kerana mengaitkan beliau dengan penganjuran perhimpunan selama 34 jam di Kuala Lumpur hujung minggu oleh Gabungan NGO yang menuntut reformasi sistem pilihan raya BERSIH.

Ratusan ribu rakyat memakai baju T kuning turun ke jalan raya bagi menyokong tuntutan BERSIH antaranya menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan ekoran dakwaan skandal 1MDB dan sumbangan RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun peribadinya.
Lim turur hadir ke perhimpunan itu dan menyampaikan ucapan bersama dengan pemimpin pembangkang yang lain.

Beliau memakai baju T kuning tanpa cetakan tema BERSIH yang dilarang oleh menteri dalam negeri sehari sebelum berlangsungnya himpuan itu.

"Laporan muka depan Utusan hari ini memburukkan nama saya," kata dalam sidang medianya di Komtar hari ini.

"Akhbar itu mahu mencari masalah dengan saya lagi. Kali ini dah keterlaluan kerana saya bukan penganjur himpunan,"katanya yang juga setiausaha agung DAP.

Lim melihat laporan serangan Utusan pada muka depan hari ini, yang menyiarkan gambar beliau dan bapanya Lim Kit Siang, dan pemimpin-pemimpin BERSIH yang lain, termasuk pengerusinya Maria Chin Abdullah, bekas pengerusi bersama Datuk S Ambiga dan Ketua Gerakan Harapan Baru Mohamad Sabu.

Tajuk utama 'Malulah Kamu!', akhbar itu menuduh perhimpunan itu sebagai satu gerakan untuk menggalakkan nilai-nilai anti-nasional.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-