Sunday, November 8, 2015

Najib dan Hadi : Antara kepentingan parti dan peribadi

FMT Reporters

Kenyataan Presiden Pas berhubung isu tertentu menunjukkan percanggahan dengan barisan kepimpinan tertinggi parti itu sama seperti Najib
PETALING JAYA: Kemelut dalam kepimpinan tertinggi Pas sama seperti dalam UMNO.

Beberapa kenyataan yang menimbulkan percanggahan antara Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan mereka yang di bawahnya, menunjukkan parti itu sedang haru biru.

Berhujah atas pendedahan bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa, penulis blog, Shahbudin Husin berkata, Ahli Parlimen Marang itu perlu meletakkan jawatan dan memberi laluan kepada pemimpin baharu yang boleh membawa perubahan kepada masa depan perjuangan Pas.

“Antara “kekeliruan” dan “haru biru” serta tindakan “buang tabiat” yang dibangkitkan Husam ialah percanggahan kenyataan oleh kepimpinan parti yang antaranya berkaitan isu 1MDB, kerjasama dengan UMNO dan hubungannya dengan Perkasa,” tulisnya di shahbudindotcom.blogspot

Sejajar dengan pandangan Husam, dia bersependapat untuk menyelamatkan parti itu, Abdul Hadi perlu diganti dengan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang kini merupakan pemimpin nombor dua dalam Pas.

Sekiranya pandangan itu diterima ia bermakna perwakilan parti itu akan melakukan pembaharuan pada pemilihan kepimpinan pada 2017.

Jika tidak, ia bermakna Pas akan terus terbeban dan terpaksa menanggungnya sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang dijangka pada 2018.

“Dalam konteks ini, Pas sebenarnya tidak jauh bezanya dengan UMNO. UMNO lebih awal dikesan perlu pertukaran presidennya kerana terbeban dengan isu 1MDB dan derma RM2,600 juta sehingga rakyat yang meluat, membenci dan menolak kian meningkat hari demi hari.

“Tetapi Najib tetap cuba dipertahankan, malah pemilihan parti telah pun ditangguhkan sehingga pilihanraya 2018. Dalam masa yang sama, mereka yang menegur dipecat, disiasat dan kedudukan masing-masing dalam UMNO pula bakal disekat tidak lama lagi,” kata Shahbudin.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-