Monday, November 9, 2015

Pas tolak sistem UMNO, bukan orang UMNO - Tuan Ibrahim

NASIONAL
OLEH HAMDAN OTHMAN DI KUALA LUMPUR

Tuan Ibrahim Tuan Man
"Pas hanya tolak sistem dalam UMNO sahaja, bukan memusuhi orang UMNO,".

Itu pendirian Pas yang disuarakan oleh Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man apabia ramai yang melihat Pas akan bekerjsama dengan UMNO.

Ketika pembangkang riuh rendah tidak berpuas hati dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap Bajet 2016, Pas mengambil pendekatan mendiamkan diri langsung tidak berbunyi.

"Kita tidak kisah pun kalau pembangkang lain nak bising. Pas ada pendekatan sendiri yang pastinya berbeza dengan parti politik lain.

"Saya melihat pendekatan yang dibawa oleh pemimpin PAS ini adalah lanjutan kepada misi kenabian yang dibawa oleh kebanyakan para rasul.

"Pas tidak akan memusuhi UMNO kerana keutamaan dakwah Pas adalah mengubah dasar, bukan keutamaan menjadi pemerintah," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan melalui laman sosial Faceook miliknya.

Tanpa mempedulikan kekeliruan orang lain, Tuan Ibrahim berkata, mendekati UMNO dengan mengislahkannya adalah langkah yang begitu dekat dengan dasar PAS ganti UMNO.

"Jika UMNO dijadikan musuh yang tidak boleh dibuat baik, maka ia akan menjauhkan terus orang UMNO dari Pas.

"Kita tidak mahu begitu kerana apa yang kita tolak adalah sistem UMNO, bukan memusuhi orang UMNO,” ujarnya.

Kata Tuan Ibrahim, hanya pemimpin yang berjiwa besar, berani dan ada misi saja yang sedia membuat pendekatan yang praktikal sekalipun ramai yang keliru.

"Jika Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pergi bertemu Najib di mana saja, anggaplah pemergian itu seperti Nabi Ibrahim berjumpa Namrud atau Nabi Musa berjumpa Firaun.

"Nabi bertemu mereka bukan sebab hendak jadi pembesar menggantikan Firaun dan Namrud, tetap demi menyelamatkan daripada tersesat selamanya," jelasnya.

Tambahnya, jika orang UMNO tidak datang kepada Pas, maka pemimpin PAS kenalah pergi kepada UMNO.

"Pergi kepada UMNO bukan bermaksud menyertai atau masuk UMNO tetapi ikut apa yang dibuat oleh para nabi," katanya.

 - MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-