Saturday, April 23, 2016

'Mahathir tak akan mohon maaf kerana memfitnah Najib'

Shakira Buang
Senator Tan Sri Mohd Ali Rustam percaya Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan memohon maaf daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meskipun sedar tuduhan beliau berhubung isu 1MDB dan wang derma RM 2.6 bilion adalah fitnah.

Katanya, Mahathir kecewa dengan sikap Najib selaku presiden Umno yang seolah-olah tidak menyokong anaknya, Datuk Seri Muhkriz yang juga adalah bekas menteri besar Kedah.

"Saya pecaya Mahathir juga telah menuduh PM dan yakin beliau tidak akan minta maaf kerana beliau tahu ia adalah fitnah yang telah dilemparkan oleh WSJ dan termasuk pembangkang khususnya DAP.

"Mungkin Mahathir kecewa kerana Mukhriz tidak dipilih sebagai naib presiden Umno sbelum ini sebab itu beliau rasa kecewa dan melihat mungkin PM tak sokong Mukhriz," kata Ali dalam sidang media di ibu pejabat Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Kuala Lumpur.

Ali yang juga bekas ketua menteri Melaka hari ini mengulangi desakannya supaya pasukan khas atau ‘task force’ yang ditubuhkan bagi menyiasat Najib meminta maaf selepas isu 1MDB dan derma kontroversi RM2.6 bilion dijelaskan oleh Al-Jubeir.

Pasukan petugas khas itu diketuai oleh bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan dianggotai oleh pasukan polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Bank Negara.

Ia ditubuhkan, tidak lama selepas akhbar Wall Street Journal mendedahkan dokumen yang didakwa kertas siasatan Malaysia yang memperincikan jejak aliran wang di akaun bank peribadi Najib.

Gani kemudiannya dilucutkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan.

Kerajaan bagaimanapun, menolak dakwaan bahawa tindakan berkenaan adalah untuk menggagalkan siasatan pasukan petugas itu.

Mengulas lanjut apakah keperluan untuk Najib mengambil tindakan saman terhadap penyebar fitnah itu, Ali berkata perkara itu tidak perlu dilayan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-