Monday, September 27, 2010

PKR pasti akan menerima nasib sama S46 yang sudah berkubur.

Keujudan PKR yang hampir sama dengan ujud nya S46. Kalau dulu ujud S46 kerana persengketaan dalam UMNO, PKR juga ujud dikala persengketaan dalam UMNO juga. Pemimpin2 dan hali2 dalam PKR boleh dikatakan hampir semuanya bekas penyokong UMNO juga. Cuma ianya telah disokong oleh segelintir ahli2 bukan UMNO yang berketurunan bukan melayu.

Boleh juga ditafsirkan bahawa PKR ini adalah 'pengkhianat' UMNO. Pemimpin2 dan pencacai2 PKR ini keluar dari UMNO se mata2 kerana dendam dan bersifat hasrat dengki sahaja. Hari ini kita sedang menyaksikan mereka sedang 'bunuh membunuh' sesama sendiri demi mengejar seciput kuasa yang ada pada mereka. Kuasa yang seciput itu lah yang telah membangkitkan huru hara dalam pemilihan jawatan dalam PKR itu.

Yang paling jelas kita nampak bahawa kaum bukan melayu sudah mula tersingkir ketepi dalam rebutan jawatan ini. Tidak ada seorang pun wakil dari bukan melayu yang mendapat sokongan dari ahli2 nya untuk ditunjulkan kehadapan. Jelas dan nyata kaum bukan melayu sudah diketepikan dalam pucuk kepimpinan PKR.

Seperti yang saya telah katakan tadi, PKR dan S46(dah berkubur) mempunyai ciri2 persamaan antara satu sama lain. Ada sedikit perbezaan sahaja, PKR mendapat sedikit sokongan dari kaum bukan melayu sedangkan S46 dianggap parti tulin orang melayu. Menamdangkan ada kemungkinan tidak ada langsung pemimpin2 bukan melayu yang berjaya menduduki mana2 jawatan atasan nya, maka ada besar kemungkinan PKR juga akan hilang sokong nya dari kaum bukan melayu.

Kedudukan PKR memang rapuh dari mula ianya ditubuhkan. PKR cuma telah mendapat sedikit sokongan dan bantuan dari PAS dan DAP pada PRU-12 yang lepas. Itulah yang membuat PKR nampak sedikit menunjul kehadapan. Malang nya, oleh kerana kacau bilau yang sentiasa melanda PKR, sedikit sebanyak ianya telah menjejaskan sokongan dari ahli2 penyokong dan rakyat biasa.

Pada pandangan kaum melayu yang progressif, PKR bukan parti yang mampu memperjuangkan melayu/Islam. PKR sanggup menggadaikan maruah bangsa agama dan tanah air demi untuk berkuasa. Memang benar apa yang telah dihujahkan oleh Mantan PM TDM melayu akan hilang kuasa jika PR memerintah negara.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-