Monday, August 12, 2013

Nagare Islam Mahkamah................



Menteri: Mahkamah akan membuat keputusan mengenai penggunaan 'Allah' bukan Islam


Nigel Aw

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Joseph Kurup berkata, Kerajaan Persekutuan akan meninggalkan ia sehingga Mahkamah memutuskan sama ada bukan Islam boleh menggunakan perkataan 'Allah' atau tidak.
"Ini sekarang sebelum Mahkamah, Jadi biarlah Mahkamah yang membuat keputusan," katanya kepada wartawan selepas menghadiri dalam Majlis Perundingan Malaysia agama Buddha, Kristian, Hindu, agama Sikh dan maksiat (MCCBCHST) makan malam ulangtahun ke 30 di Kuala Lumpur malam tadi.
Kurup menjawab pertanyaan mengenai sama ada kerajaan akan membenarkan orang bukan Islam untuk menggunakan perkataan 'Allah' berdasarkan penyelesaian 10-titik yang diluluskan oleh Kabinet pada 2011.
Sejurus sebelum pilihan raya negeri Sarawak, Kabinet telah bersetuju untuk garis panduan yang dibenarkan penggunaan percuma Alkitab mengandungi perkataan 'Allah' di Sabah dan Sarawak manakala Semenanjung diperlukan Setem "Untuk orang Kristian" sahaja dan salib pada penutup dalam Alkitab.

Walau bagaimanapun, Debat adalah mencetuskan lagi bulan Bilakah Kedah Menteri Besar Mukhriz Mahathir mengisytiharkan bahawa orang bukan Islam dalam keadaan beliau tidak dibenarkan untuk menggunakan perkataan 'Allah'.
Beberapa orang bukan Islam Kumpulan agama, termasuk MCCBCHST, mengutuk jelas pengharaman diperbaharui dan menyeru kerajaan memartabatkan garis panduan yang ditetapkan dalam 2011.
Apabila ditekan jika Kerajaan Persekutuan akan berdiri dengan 10 titik penyelesaian berdasarkan pendirian bercanggah daripada kerajaan-kerajaan negeri, Kurup mengulangi bahawa perkara itu akan ditentukan oleh Mahkamah.
'Mekanisme antara agama'
Mahkamah Tinggi pada 31 Dis 2009 diisytiharkan Kementerian rumah larangan terhadap penerbitan Kristian The Herald menggunakan perkataan 'Allah' sebagai tidak mengikut Perlembagaan.
Kerajaan telah sejak merayu keputusan dan Mahkamah Rayuan akan kemudian dalam bulan ini mendengar Gereja Katolik di membida untuk potong rayuan.
herald court case 050508Mengenai perkara yang berkaitan, apabila ditanya sama ada Suruhanjaya antara agama yang pernah akan diwujudkan Kurup berkata satu mekanisme serupa telah wujud.
"Ia bukanlah sebuah Suruhanjaya, tetapi sudah ada satu jawatankuasa peringkat Kabinet sama terma rujukan (sebagai cadangan Suruhanjaya)," katanya.
Bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi telah di wawancara hari merungut bahawa beliau menghadapi kesukaran menolak melalui sebuah Suruhanjaya antara agama disebabkan salah faham oleh pemimpin-pemimpin agama.

Kat atas ni Wak siarkan satu artikel yang di terjemahkan kedalam bahsae melayu.  Tujuan nye untuk renungan kite orang2 islam. Disini Wak tak boleh ulas panjang, maklumlah Wak ni bukan nye banyak pengtahuan tentang agama islam.

Di sini Wak cume nak berkate sedikit tentang pehak2 yang bertanggung jawab dengan menjaga hal2 agama islam di Negara Islam Malaysia ni. Ape kah sebenarnye tugas2 dan tanggung jawab pehak2 yang berkenaan ni sehingge hal2 yang berkaitan dengan islam diambil aleh oleh mahkamah?

Pade pendapat Wak yang berfikir secare kampungan ni, ape perlunye di ujudkan pehak2 yang bertanggung jawab menjage hal ehwal agama islam ni? Apekah peranan menteri yang di berikan tugas tentang agama islam? Di tahap manekah kedudukan kuase raje melayu terhadap agame islam? 

NGO2 islam seperti JATI dan PERKASA nampak nye seperti 'pondan' aje, kalau lelaki pun ianye dah jadi lelaki 'mati pucuk' aje. Sekarang ni dah memang nampak jelas bahawe agame islam dah semakin layu. Kaum kafir sudah berani 'menjentik hidung' orang2 islam dengan sesuke hati mereke.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-