Monday, June 22, 2015

Buka puasa santai cara piknik di Kuantan

Orang ramai duduk di padang MPK sementara menunggu waktu berbuka puasa. - Foto TRP/Fernando Fong

KUANTAN, 22 Jun:

Sudah menjadi kelaziman setiap kali menjelang bulan Ramadan di Kuantan, Pahang, ratusan pengunjung akan berbuka puasa beramai-ramai memenuhi padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di Jalan Mahkota yang dimulakan sejak beberapa tahun yang lalu.

Terletak di tengah-tengah bandar Kuantan ini berhampiran dengan Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah menjadikan padang ini tarikan utama kepada pelancong dan warga kota bagi menikmati keindahan remang senja bandar Kuantan.

Bermula pada jam 5.00 petang orang ramai mula memenuhi padang MPK dengan membawa bekalan yang dimasak dari rumah atau dibeli di pasar Ramadan berhampiran untuk berbuka bersama keluarga dan teman.

Menjelang waktu berbuka, suasana berubah seperti pesta dengan jumlah orang ramai mula memenuhi padang dan menunggu dengan sabar azan maghrib bagi menandakan waktu bebuka puasa.

Pada hujung minggu dan cuti umum, jumlah pengunjung akan bertambah ramai dengan anggaran sehingga 10,000 orang terutamanya pada jam 7.00 petang.

Menurut warga tempatan yang bebuka puasa di sini, ini adalah cara orang Kuantan berbuka puasa jika berada di sekitar lokasi ini.

Fazrol Nasir, 30, berkata terdapat juga pengunjung bukan Islam dan pelancong asing yang turut sama berada di sini menjelang waktu berbuka bagi merasai sendiri pengalaman berbuka beramai-ramai.

“Pihak berkuasa tempatan sentiasa menyelenggara padang ini agar sentiasa bersih dan selamat kepada semua pengunjung dan menjadi tanggungjawab masyarakat untuk mengekalkan kebersihan di sini dengan adanya papan tanda peringatan di kawasan ini,” katanya.

Seorang lagi pengunjung, Basarudin Ahmad berkata ia seperti acara wajib setiap tahun bagi masyarakat di sini yang dimulakan pada tahun 2007.

“Tiada siapa tahu bila ia bermula, apabila smeua orang lihat ramai berbuka puasa di sini bersama keluarga semua mula ikut.

“Ada yang berpendapat, ia dimulakan oleh sekumpulan anak muda yang ingin mencari tempat berbuka yang murah dan selesa bersama teman-teman memandangkan bazaar Ramadan tidak jauh dari lokasi ini telah menarik lebih ramai orang ke sini untuk berbuka berbanding pulang ke rumah,” katanya.

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/06/22/buka-puasa-santai-cara-piknik-di-kuantan/#ixzz3dkDw6tsC

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-