Saturday, August 22, 2015

Akta sedia ada memadai sekat salah guna internet

WARTAWAN SINAR HARIAN
22 OGOS 2015

Gambar Hiasan.

SHAH ALAM - Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang diwujudkan di negara ini sudah memadai dalam usaha menyekat pelbagai isu dan salah guna medium komunikasi khususnya internet.

Pensyarah Kanan, Pusat Pengajian Teknologi, Multimedia dan Komunikasi, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohd Khairie Ahmad berkata, tidak wajar menggubal akta baharu untuk mengawal selia internet dalam usaha menghalang penyebaran fitnah dan khabar angin, sebaliknya akta sedia ada mungkin hanya perlu ditambah baik.

“Perkara paling utama bagi mengatasi fitnah dan khabar angin dalam kalangan pengguna internet adalah melalui pendidikan atau kesedaran literasi media kepada pengguna agar lebih bijak dalam menilai dan menganalisis media,” katanya ketika diminta mengulas cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk melaksanakan standard antarabangsa bagi mengawal selia internet ketika berucap pada siri ke-26 Ceramah Tunku Abdul Rahman bertajuk ‘Kepimpinan Dalam Masa Mencabar’ anjuran Institut Pengurusan Malaysia (MIM) malam kelmarin.

Dalam ucapan berkenaan, Perdana Menteri berkata, apa yang akan dilakukan kerajaan adalah bagi mengawal selia, bukan menyekat pengguna internet, agar tiada siapa menderita akibat difitnah jenayah.

Mohd Khairie berkata, perkara berkenaan bukan satu isu baharu bahkan ianya telah diutarakan pada 2012 oleh sebuah institusi antarabangsa iaitu International Communication Union (ITU) supaya satu dasar atau polisi bagi mengawal selia penggunaan aktiviti internet berstandard dunia diwujudkan.

"Bagaimanapun, usaha itu tidak berjaya kerana sesetengah negara yang tidak bersetuju dengan cadangan berkenaan.

"Apa yang diutarakan Perdana Menteri kurang jelas kerana aspek penggunaan internet terlalu luas meliputi medium untuk berkomunikasi, ekonomi, perniagaan dan sebagainya dengan skop yang terlalu luas bukan sahaja merujuk kepada situasi semasa yang menggalakkan perlakuan fitnah,” katanya.

Bagaimanapun, Mohd Khairie berkata, sekiranya kerajaan ingin meneruskan cadangan berkenaan, apa yang utama diharapkan dasar atau polisi yang digubal memberi manfaat kepada pengguna dan tidak merugikan rakyat serta menjamin pertumbuhan ekonomi demi kesejahteraan sosial.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-