Sunday, June 24, 2018

Penahanan Siti Kasim ikut peruntukan undang-undang

AHMAD ISMADI ISMAIL
24 JUN 2018


KAJANG – Polis menegaskan bahawa segala tindakan pihak berkuasa itu berhubung tangkapan peguam Siti Kasim adalah mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata, polis juga bertindak atas maklumat di bawah Sek 363/186 Kanun Keseksaan bersabit laporan polis, satu serbuan telah dibuat malam tadi di sebuah apartment di kawasan Kuala Lumpur.

“Hasil serbuan pihak polis terpaksa pecah masuk apartment berkenaan dan telah berjaya selamatkan mangsa seorang perempuan berusia 24 tahun di apartment berkenaan. Kemudiannya mangsa telah bawa kembali ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang (IPD) untuk siasatan lanjut,” katanya.

Ahmad Dzaffir berkata, pada jam kira-kira 11.00 malam Siti Kassim telah datang ke IPD Kajang .

Pihak Polis telah membuat tangkapan terhadapnya kira-kira jam 12.40 malam tadi berhubung kes yang disiasat mengikut Seksyen 363/186 Kanun Keseksaan.

“Dalam video berdurasi tiga minit yang menyatakan bahawa pihak polis tidak ada kuasa untuk menahan anak guamnya dan beliau, pihak polis ingin menegaskan bahawa segala tindakan polis telah dibuat mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada iaitu di bawah Kanun Keseksaan Akta 574 dan juga Kanun Prosedur Jenayah Akta 593,” katanya.

Beliau berkata, polis juga telah menjelaskan pada beliau alasan tangkapan dan siasatan yang dilakukan.

“Oleh yang demikian kita ingin menyangkal spekulasi bahawa video yang diviralkan itu mendakwa bahawa pihak polis tiada kuasa untuk menyiasat kes yang dilaporkan terhadapnya dan juga penahanannya dan anak guamnya adalah salah disisi undang-undang.

“Untuk makluman siasatan di bawah sek 363/186 Kanun Keseksaan, kedua-dua adalah kesalahan yang lazim ditangkap,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-