Monday, October 1, 2018

Bangsa Malaysia boleh sebabkan Melayu terkubur?

NURULFATIHA MUAH
1 OKTOBER 2018
Penyelidik, Pengkaji, Penulis dan Penceramah Sejarah Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia, Zaharah Sulaiman mengupaskan dalam Wacana Ilmiah tentang Asal Usul Melayu bertempat di Majlis Perundangan Melayu. Foto Sinar Harian Asril Aswandi Shukor.

KUALA LUMPUR - Istilah bangsa Malaysia yang digunakan meluas pada hari ini boleh menyebabkan Melayu terkubur jika terus digunakan.

Penyelidik, penulis dan penceramah sejarah, Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia, Zaharah Sulaiman berkata, ini kerana istilah itu memberi tafsiran asimilasi semua etnik sebagai satu bangsa.

"Bila kita selalu sebut bangsa Malaysia, dengan sendirinya bangsa lain terutama Melayu yang kita amat sayangi dan ada nenek moyang umur puluhan ribu tahun akan mati.

"Tak kan kita nak hilangkan macam itu sahaja?," katanya dalam program wacana ilmiah bertajuk Asal Usul Melayu Induknya di Benua Sunda, di sini, hari ini.

Zaharah berpendapat, penggunaan istilah itu juga akan merugikan banyak perkara terutama dari segi sejarah dan identiti diri.

"Ia menyebabkan kita sebagai bangsa asal di sini akan terus mati begitu sahaja secara perlahan. Selepas itu, semua ada identiti diri (masing-masing). Kita hilang identiti diri bila kita kata bangsa Malaysia.

"Ini pandangan saya. Saya lihat hari ini radio pun sudah gunakan istilah ini banyak kali yang secara tidak langsung mempromosikan bangsa Malaysia tanpa mereka meneliti apa akan terjadi selepas perkara ini berlarutan," katanya.

Menurutnya, tidak banyak bangsa yang diiktiraf di dunia.

"Jika diikutkan pada negara seperti Amerika, mereka tidak sebut bangsa Amerika, tetapi gunakan 'American' yang bermaksud rakyat Amerika.

"Jadi bangsa Malaysia kita hendak ikutkan berdasarkan apa? (Sedangkan) bangsa Melayu ini kita boleh wujudkan banyak kajian yang mendalam dan bangsa Malaysia pula adalah satu jelmaan dalam masa paling singkat," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-