Thursday, October 11, 2018

Pelaksanaan hukuman mati dimansuhkan

MyMetro
Mutakhir
Farah Marshita Abdul Patah
farahmarshita@nstp.com.my

DATUK Liew Vui Keong. FOTO Arkib NSTP

PELAKSANAAN hukuman mati mandatori bagi semua kesalahan akan dimansuhkan di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata, berikutan itu semua pelaksanaan hukuman mati akan ditangguhkan sehingga pemansuhan itu berkuat kuasa.

Beliau berkata, Kabinet sudah membuat keputusan untuk memansuhkan pelaksanaan hukuman mati, bagaimanapun terdapat beberapa perkara yang perlu diperincikan.

“Kita akan memaklumkan kepada Lembaga Pengampunan untuk melihat permohonan banduan yang kini dalam senarai hukuman mati, sama ada dilepas atau diringankan (hukuman).

“Bagaimanapun, bagi kesalahan dadah ia mungkin berbeza kerana mahkamah mempunyai budi bicara untuk menjatuhkan hukuman mati atau sebaliknya,” katanya kepada media selepas Bual Bicara Reformasi Undang-undang di Universiti Malaya, hari ini.

Vui Keong berkata, semua kertas kerja berada di peringkat akhir dan Peguam Negara sudah memberi isyarat bahawa ia sudah siap untuk dibentangkan di Parlimen bermula 15 Oktober ini.

“Ini adalah perkembangan penting bagi negara dan saya harap ia akan mendapat kelulusan supaya Rang Undang-undang (RUU) pemansuhan dapat dibentangkan dengan segera,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 10 Oktober 2018 @ 10:13 PM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-