Tuesday, November 13, 2018

‘Mahathir minta saya rombak kukurikulum bukan mahu gugur saya’

Diterbitkan 13 Nov 2018, 11:25 pagi 


Menteri Pendidikan Maszlee Malik menafikan berita berhubung rombakan kabinet melibatkan dirinya dan menyifatkan ia sebagai hanya satu khabar angin bagi mengalihkan kes siasatan berprofil tinggi sebelum ini.

Malah, menurut beliau, pada pertemuan baru-baru dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, perdana menteri telah memintanya agar merombak kokurikulum pelajaran pada pertemuan baru-baru ini.

“Beliau minta saya rombak kokurikukum dan bukannya pasal Kabinet.

“Takkan perkara yang memerlukan komitmen empat tahun, hendak rombakan kabinet pula," katanya selepas melakukan tinjauan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putrajaya Presint 16 (1), di Putrajaya hari ini.

Sebuah portal sebelum ini melaporkan Mahathir akan melakukan rombakan kabinet bulan depan kerana tidak berpuas hati dengan prestasi beberapa menteri Bersatu. Portal itu turut mendakwa nama Maszlee dan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Harun antara bakal digugurkan.

Spekulasi mengenai kemungkinan rombakan kabinet bermula apabila Anwar Ibrahim kembali ke Dewan Rakyat selepas menang pada PRK Port Dickson.

Ada yang mengatakan ia bagi membolehkan Anwar membiasakan diri dengan pentadbiran sebelum menggantikan Mahathir sebagai perdana menteri. Anwar bagaimanapun berkata beliau tidak terburu-buru mengambil alih jawatan itu.

Namun spekulasi berkenaan perkara itu berterusan apatah lagi sejumlah menteri menerima kritikan dalam beberapa isu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-