Tuesday, December 11, 2018

'Jangan jadikan isu Tabung Haji penutup kelemahan PH'

Diterbitkan 11 Dis 2018, 12:01 tengah hari


Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Dr Khairuddin Aman Razali mengingatkan agar pendedahan kedudukan kewangan Lembaga Tabung Haji (TH) semalam tidak menjadi "bisikan halus" untuk menumbangkan institusi utama umat Islam.

"Tabung Haji adalah aset besar bagi umat Islam. Jangan pula ia dijadikan alasan untuk menutup kelemahan kerajaan PH membayar dividen sepertimana sebelum ini kepada para pendeposit TH.

"Jangan juga ia menjadi satu hasutan halus agar umat Islam mengeluarkan deposit mereka sehingga akhirnya menumbangkan satu gergasi besar aset umat Islam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof mengumumkan Tabung Haji mengalami defisit RM4.1 bilion, apabila jumlah liabilitinya berjumlah RM74.4 bilion berbanding aset keseluruhan RM70.3 bilion.

Beliau juga berkata Tabung Haji melanggar syarat pembayaran dividen apabila membuat pembayaran itu di saat liabiliti melebihi aset sejak 2014.

Bayaran itu dibuat menggunakan wang pendeposit, kata Mujahid semalam.

Baca: Pendedahan Mujahid boleh bikin Tabung Haji lumpuh - Asyraf

Dalam pada itu, Khairuddin yang juga anggota parlimen Kuala Nerus menggesa kerajaan melantik juruaudit luar untuk mengaudit akaun Tabung Haji.

Beliau berkata ini kerana penilaian aset Tabung Haji terdedah kepada "permainan angka mengelirukan" seperti sebelum ini.

"Kerajaan perlu menyerahkan kepada audit luar dan bebas untuk melakukan audit terhadap akaun Tabung Haji. Sudah banyak kali kerajaan PH bermain dengan angka bagi mengelirukan masyarakat," katanya lagi.

Namun laporan audit yang diumumkan Mujahid semalam memang dibuat syarikat audit bebas iaitu Pricewaterhouse Coopers dan laporan itu dibentangkan di Parlimen semalam.

Salinan laporan audit juga diletakkan di meja setiap anggota parlimen semalam.

Dalam pada itu, Khairuddin juga menyatakan kerisauannya terhadap rancangan kerajaan untuk mewujudkan sebuah syarikat tujuan khas bagi mengambil alih aset Tabung Haji.

"Cadangan itu kononnya untuk menyelesaikan masalah kewangan Tabung Haji bakal mendedahkan aset institusi itu, yang merupakan aset umat Islam, kepada pemilikan pihak luar.

"Ia perlu ditangguhkan sehingga audit luar mengesahkan dakwaan menteri," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-