Tuesday, July 16, 2019

Rakyat mahu tahu kesahihan video, siapa sebarkan - Anwar

Shakira Buang
Diterbitkan Hari ini 12:47 tengahari 


Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata rakyat di negara ini mahu tahu kesahihan video intim bekas Ketua Pemuda PKR (AMK) Santubong, Haziq Abdullah Abdul Aziz dengan individu yang dikaitkan dengan timbalannya, Mohamad Azmin Ali.

Menurut beliau, rakyat juga turut mahu mengetahui dalang di sebalik penyebaran empat video intim berkenaan yang tular bulan lalu.

"Ada dua fasa, satu apakah sahih video itu dan siapa yang sebarkan?

"Jadi rakyat mahu tahu kedua dua benda itu," katanya kepada media ketika ditanya mengenai penahanan reman Haziq dan lima individu lain, semalam.
Anwar yang mengepalai PKR turut berkata parti masih menyerahkan kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), bagi menjalankan siasatan terdapat kes berkenaan.

Mahkamah Majistret pada Isnin membenarkan Haziq serta lima individu lain ditahan reman enam hari bagi membantu siasatan kes video lucah yang dikaitkan dengan Azmin Ali.

Perintah reman sehingga 20 Julai ini dikeluarkan Majistret Namirah Hanum Mohamed Albaki.

Kesemua mereka direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Seksyen 377B berkaitan persetubuhan luar tabii yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Seksyen 233 ialah penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian yang memperuntukkan denda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun, jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-