Sunday, August 18, 2019

Asri ajak rakyat tandatangan petisyen sokong pengharaman Dong Zong

FMT Reporters
-August 17, 2019 11:07 PM

Asri Zainul Abidin.

PETALING JAYA: Mufti Perlis, Asri Zainul Abidin mengajak rakyat menandatangani petisyen menyokong pengharaman kumpulan pendidikan Cina, Dong Zong selepas pertemuan dengan Exco Pemuda PPBM Muzzammil Ismail hari ini.

Menurut Asri, Muzzammil bertemunya untuk berbincang mengenai usaha mendesak pengharaman Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia.

“Saya menyokong usaha itu sepenuhnya,” kata Asri di Facebook.

Petisyen “Rakyat Malaysia Desak Dong Zong Diharamkan” dilancarkan oleh Kelab Bunga Raya Malaysia pada 12 Ogos lalu dan sudah mengumpul lebih 74,500 tandatangan setakat berita ini ditulis.

Ia dilancarkan selepas Dong Zong dibidas sebagai pertubuhan rasis oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad susulan kontroversi tentang pengenalan tulisan Jawi di sekolah aliran.

Keesokannya, satu lagi petisyen “Rakyat desak kerajaan haramkan Dong Zong” dilancarkan oleh Gerakan Pengundi Sedar dan sudah mengumpul lebih 163,000 tandatangan setakat berita ini ditulis.

Dong Zong ke depan dalam usaha membantah pengenalan Jawi di Tahun 4 sekolah aliran, dan dilapor akan melancarkan petisyen terhadap komponen mata pelajaran bahasa Melayu itu.

Terdahulu, polis memaklumkan Pengerusi Dong Zong, Tan Tai Kim dalam masa terdekat untuk diambil keterangan kerana kenyataan mendakwa langkah kerajaan memperkenalkan tulisan Jawi di sekolah sebagai satu bentuk “Islamisasi”.

Asri hari ini dikritik kerana mengatakan “Tanah Melayu untuk orang Melayu” seperti “China untuk orang Cina”, “India untuk orang India”, “Eropah untuk orang kulih putih”.

Asri ketika menyampaikan kuliah Maghrib di Masjid Alwi, Kangar semalam berkata Melayu merupakan kaum majoriti di Malaysia dan Semenanjung, jadi tidak perlu dihairankan atau dipertikaikan oleh kaum-kaum lain jika orang Melayu mahu mewariskan sejarahnya dan tulisannya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-