Friday, April 24, 2020

Dr Noor Hisham pesan amalkan konsep ‘lihat, hidu, rasa’ sebelum berbuka



Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham menasihati orang ramai agar mengamalkan konsep “Lihat, Hidu, dan Rasa” semasa bulan Ramadan sebelum menikmati juadah berbuka dan bersahur, untuk memastikan makanan tersebut selamat dimakan.

Dalam kenyataanya, beliau berkata orang ramai diminta mengamalkan kebersihan dalam penyediaan makanan di rumah bagi mengelakkan keracunan makanan.

“Orang ramai hendaklah sentiasa memastikan keselamatan makanan semasa membeli atau menyediakan
makanan untuk diri sendiri dan ahli keluarga.

“Mereka juga dinasihatkan untuk sentiasa mengamalkan jarak sosial yang selamat (social distancing) semasa penghantaran makanan,” kata beliau.

Sehubungan itu, katanya, kepada pihak yang terlibat dalam perniagaan makanan secara atas talian (online) termasuklah pengusaha, pengendali makanan dan penghantar makanan supaya sentiasa mengamalkan kebersihan diri dan mematuhi garis panduan yang telah dikeluarkan oleh pihak KKM.

Tambahnya, ini untuk memastikan makanan yang disediakan kepada pengguna adalah selamat.

Pada tahun 2019 terdapat sebanyak 516 kejadian keracunan makanan yang melibatkan 16,583 kes berpunca dari pengendalian makanan yang tidak bersih dan selamat.

Daripada jumlah keseluruhan tersebut sebanyak 34 kejadian keracunan makanan telah berlaku pada bulan Ramadan 2019 yang melibatkan 1,032 kes.

KKM akan terus memantau perkembangan kejadian COVID-19 melalui segala maklumat yang diperolehi dan akan dimaklumkan kepada rakyat dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-