Friday, April 24, 2020

Lambakan warga asing di Malaysia bimbangkan rakyat

Kerajaan perlu bertindak segera khuatir masalah makin membarah
24/04/2020

Naib Presiden Isma, Prof Zainur Rashid Zainuddin

BANGI, 1 Ramadan 1441H, Jumaat – Kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Sumber Manusia dan agensi berkaitan seharusnya mendengar keluhan dan kebimbangan rakyat terhadap isu kebanjiran warga asing di negara ini.

Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin berkata, kadar kebocoran di lapangan terbang, laluan darat dan lubang kemasukan menerusi jalan laut sangat membimbangkan.

Apatah lagi, setakat ini dianggarkan seramai 3.3 juta pekerja asing tanpa permit, 180,000 pelarian yang berdaftar serta tidak berdaftar di bawah Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) dan ratusan ribu pelancong asing yang tidak pulang ke negara masing-masing, katanya.

“Kerajaan perlu bertindak tegas dan segera. Ini adalah isu nasional yang melibatkan keselamatan dan kedaulatan negara.

“Masalah yang semakin membarah mesti ditangani dengan serius dan tegas agar rakyat Malaysia tidak semakin terhimpit dan negara ini terjamin kedaulatannya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, negara pernah dikejutkan dengan penangkapan 680 warga China yang aktif menjalankan aktiviti sindiket penipuan pelaburan dalam talian terbesar di Cyberjaya.

Kemudian, 87 lagi ditahan di beberapa unit kondominium di sekitar Setiawalk, Puchong juga menjalankan skim pelaburan dan perjudian dalam talian.

Belum selesai isu lambakan warga China, timbul pula isu berkaitan kemasukan pelarian etnik Rohingya ke negara ini, yang telah menyebabkan pelbagai serangan xenofobia dilakukan netizen terhadap komuniti berkenaan di media sosial.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-