Sunday, July 12, 2020

Perlekeh Hari Jumaat, Hari Makan Babi?

1. Setelah mana Menteri Agama mengumumkan Hari Jumaat sebagai Hari Jawi, reaksi sebahagian netizen Cina amat menghairankan. Mereka memerli langkah memartabatkan Jawi ini sebagai langkah terkebelakang bahkan ada yang memperlekeh usaha ini.

2. Anehnya dalam perniagaan kaum Cina, mereka jualah yang bersungguh menggunakan logo Halal yang bertulisan Jawi, malah beberapa jenama produk mereka terukir indah dalam Jawi dan bercirikan kemelayuan. Namun apabila kerajaan mengumumkan langkah ini, mereka lantas menolak bahkan memperlekehkan.

3. Ingatkah kita dahulu bagaimana kaum Cina dan DAP bersungguh menolak pembelajaran Jawi dalam buku teks sekolah yang hanya tertulis beberapa perkara dalam tiga helaian muka surat buku teks terbitan Kementerian Pendidikan?

4. Mengapa kaum Cina begitu sensitif dan menolak untuk bersama mengangkat pengiktirafan bahawa Jawi yang menjadi identiti negara ini? Adakah disebabkan kerana doktrin ekstrem yang disemaikan oleh DAP dalam pemikiran mereka?

5. Tulisan Jawi adalah warisan bangsa Melayu. Jangan dihina tulisan yang telah merekodkan pelbagai khazanah ilmiah orang Melayu. Bahkan dokumen pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957 yang ditandatangani oleh Tunku Abdul Rahman ialah dalam tulisan Jawi.

6. Undang-undang hukum Islam terdahulu turut direkodkan di dalam tulisan Jawi. Perhatikan sahaja Batu Bersurat Terengganu yang menjadi bukti kepentingan tulisan ini dalam urusan pentadbiran Melayu suatu ketika dahulu.

7. Sasterawan dan pejuang bahasa berbangsa Cina, Dr. Lim Swee Tin sendiri tidak melihat sebarang masalah untuk memperkenalkan tulisan khat dan jawi dalam buku teks sekolah. Malah menurut beliau, cadangan itu tidak merugikan sesiapa dan malah membolehkan murid mendalami bentuk penulisan warisan bangsa selain tulisan jawi sendiri mempunyai nilai ekonomi yang tinggi.

Semoga perjuangan memartabatkan Jawi dipermudahkan.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-